مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


طول شاخک در این خانواده طویل تر از ران پای جلویی و 8 تا 28 مفصلی.نخی شکل.شمشیری.سنجاقی یا برگی شکل است پیش گرده کوتاه و شکم را نمی پوشاند کارن های طرفین رشد کرده سطح داخلی ران پای عقب در قاعده با برآمدگی غده ای شکل روی کارن میانی است پنجه ها 3 مفصلی در طرفین اولین مفصل شکم دستگاه شنوایی tympanic organ قرار دارد و انتهای تخم ریز معمولا خمیده و قلابی شکل است گونه های متعددی از ملخ های بومی و مهجر در این خانواده قرار دارد که در مزارع و بیابان ها زندگی می کنند این ملخ ها سطح انتشار وسیعی در دنیا دارند و تمام گونه ها گیاهخوارند. 

ملخ ها چون انواع مختلفی دارند ، با زبانها و لهجه های گوناگون سخن می گویند و چه بسا ملخی از نژاد خاص ، زبان ملخ نژاد دیگر را نفهمد ومقصود او را درك نكند . همچنان كه مثلاً چینی زبان مقصود عربی زبان را  نمی فهمد ، یا بومی آفریقایی سخن آمریكایی را درك نمی كند.

برای صحت این موضوع به پاره ای  از تحقیقات جانور شناسان در زیر اشاره می كنیم: ملخها با " آزمایش صدا" بیگانگان را می شناسند. دو نوع از این ملخ ها وجود دارند كه از یك خانواده و بسیار شبیه هستند. اختلاف صدای آنها هم بسیار ناچیزاست ، ولی همین اختلاف موجب می شود كه آنها مطالب یكدیگر را نفهمند. هنگامی كه این ملخ ها در طبیعت آزاد باشند ، هرگز با یكدیگر جفت نمی شوند." 

صداهای مختلف ملخ

ملخ می تواند بیش از 50 نوع صدای مختلف از خود بیرون آورد . برای تولید صدا ، این حشره ساق پای دندانه دار خود را بر رگه های بال سخت خود می ساید.

 صداهایی كه ملخ ها ایجاد می كنند ، بنا به قواعد بسیارمنظمی به جملات ، و كلمات تقسیم می شوند. هر كدام از این صداها با حركت مخصوصی از ران دندانه دار حیوان پدید می آید . ملخ  می تواند با تغییر نیرویی  كه پاهای خود را می مالد و یا با تغییر تعداد دندانه هایی كه بر بالش می ساید صداهای مختلفی ایجاد كند .

معمولا ملخ  های نر و ماده  در میان علفزارها آواز سر می دهند .

هر نری آواز نوع خود را می خواند. اگرصدای او به گوش ماده ای برسد او از یك لحظه كه صدای نر به گوش نرسد استفاده كرده و به او جواب می دهد . اگر آنها توافق كنند ملخ نر به سوی آوازه خوان نامریی پرواز می كند .

گاهی ممكن است این ملخ با رقیب نری روبرو شود .  به محض اینكه دو رقیب یكدیگر را می بینند به شدت شاخك های خود را به حركت در می آورند و پاهای عقب خود را نیز حركت می دهند تا به هم بفهمانند كه چقدر قوی هستند . اگر رقیب از میدان به  در نرود با انبرك های برنده به جان هم می افتند تا عاقبت یكی پیروز شود .

عجب این كه در این كشمكش ها كه دو دقیقه طول می كشد كمتر اتفاق می افتد كه ملخ ها عضوی از یكدیگر را ناقص كنند

           

[ سه شنبه 25 تير 1392 ] [ 13:16 ] [ نگار رحم خدا ]

عازم یک سفرم،

سفری دور به جایی نزدیک

سفری از خود من تا به خودم،

مدتی هست نگاهم به تماشای خداست

وامیدم به خداوندی اوست...

[ شنبه 22 تير 1392 ] [ 1:44 ] [ نگار رحم خدا ]

با سلام خدمت تمام مخاطبین مزرعه ی سبز

لحظه لحظه ی زندگیان سبز

همایش مکانیزاسیون کشاورزی روز دوشنبه مورخ 1392/04/17 با حضور پروفسور منصور بهروزی لار(پدر مکانیزاسیون در ایران) به پایان رسید.این گردهمایی مورد استقبال بسیاری از دانشجویان و اساتید و اعضای هیات علمی مهندسی کشاورزی دانشگاه پیام نور دزفول و همچنین سایر ارگان ها و سازمان های کشاورزی ودانشگاه های این شهرستان و شهرهای همجوار آن قرار گرفت.در این همایش پروفسور منصور بهروزی لار سخنرانی خود را با موضوع تاریخچه ی مکانیزاسیون کشاورزی ایراد نمودند.این بحث به صورت پاور ارائه شد که مورد توجه بسیاری از مخاطبین حاضر در سالن قرار گرفت.قبل از سخنرانی پروفسور نیزاز دکتر محمد حسن نوریایی (عضو هیات علمی مهندسی کشاورزی واستاد یار دانشگاه پیام نور دزفول)و جناب آقای مهندس بهروز قمر نژاد (ریاست آموزش ترویج و کشاورزی شهرستان شوش)دعوت به عمل آمد تا در مورد موضوع مورد بحث همایش سخنرانی کنند.

اینجانب نگار رحم خدا دبیر انجمن مهندسی کشاورزی صمیمانه از حضور بی نظیر شما دانشجویان عزیز مهندسی کشاورزی تشکر می نمایم.امید که در آینده انجمن علمی مهندسی کشاورزی برنامه های دیگری را بتواند برای شما عزیزان ارائه دهد.

جا دارد در اینجا از ریاست دانشگاه پیام نور دزفول جناب آقای مهندس محسن یوسفی نژاد،مسئول امور فرهنگی سرکار خانم دیده بان و مسئول حراست دانشگاه جناب آقای سفیدزاده که در این همایش با دانشجویان مهندسی کشاورزی همکاری ویژه ای داشتند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

هم چنین دانشجویان انجمن علمی کشاورزی که در برپایی هرچه بهتر این همایش مارا یاری دادند به شرح زیر می باشند.

سرکارخانم ندا شیرین جانی

سرکار خانم نرگس جزیره

سرکار خانم سمانه خواس

سرکار خانم فرزانه عادلیان

سرکار خانم الهه آذریان

سرکار خانم فاطمه عسکرپور

جناب آقای ایمان آرپناهی

جناب آقای محمد رحیمی

جناب آقای مهدی عبدزاده

  

ایستاده از سمت راست:1مهندس محسن زکی 2جناب آقای اکبری 3محمد رحیمی 4 ایمان آرپناهی5 نگار رحم خدا6 الهه عدالتی زاده 7ندا شیرین جانی

نشسته از راست:1استاد بهروز قمر زاده2 پروفسور منصور بهروزی لار3 مهندس محسن یوسفی نژاد 4 دکتر محمد حسن نوریایی

 

 

 

 

[ پنج شنبه 20 تير 1392 ] [ 19:29 ] [ نگار رحم خدا ]

 

گموز مرکبات (پوسیدگی قهوه ای)

 

گونه های مختلف فیتوفتورا شدید ترین بیماری های خاکزی مرکبات را به وجود می آورند . این قارچ ها گسترش جهانی دارند و در مناطقی که باغات مرکبات آبیاری می شوند و یا بارندگی کافی دارند خسارت می زنند . بیماری های ناشی از گونه های موجب گیاهچه میری در خزانه ها و پوسیدگی طوقه ، و انگومک و پوسیدگی ریشه در خزانه و باغ می شود . پوسیدگی قهوه ای میوه که در باغ ها ایجاد می شود و تا هنگام بسته بندی توسعه پیدا می کند ، خسارات بیشتری به بار می آورد . با این حساب بیماری پوسیدگی قهوه ای (  گموز ) مرکبات را می توان یکی از بیماری های قارچی ناشی از گونه قارچی نامید .
 

به طور کلی این بیماری به طور رسمی در سال 1231 ش در کشور های آمریکا و ایتالیا گزارش شد و در ایران هم اولین گزارش رسمی به سال 1320 ش بر می گردد .
 

نشانه های بیماری
 

یکی از نشانه های بارز بیماری پوسیدگی طوقه گیاه است . آلودگی پیوندک ، نزدیک سطح خاک و ایجاد لکه هایی که از سمت پایین جوانه پایه مقاوم تا بالای تنه و شاخه های اصلی گسترش می یابد . لایه زاینده و پوست داخلی صدمه دیده اما لایه خارجی استحکام خود را حفظ می کند و از راه شکاف های کوچک به وجود آمده در آن انگوم های فراوانی را به خارج می تراود . انگوم مرکبات در آب قابل حل است و در مناطق نیمه گرمسیری بعد از باران های شدید از بین می رود اما در شرایط آب و هوایی خشک جنوب کشور روی تنه درخت باقی می ماند .
 

لکه های ایجاد شده دور تا دور تنه درخت را فرا می گیرد و لایه زاینده را از بین می برد و درخت به آهستگی از پای درمی آید . برگ های درختان به شدت آلوده ، سبز کم رنگ و رگبرگ هایشان زرد می شوند .

این نشانه تیپ بیماری است در حالتی که پوسیدگی گرداگرد بن تنه را فرا می گیرد ، چنانچه گسترش لکه ها متوقف شود یا قارچ بمیرد ، محل آلوده ی درخت با بافت پنبه ای احاطه می شود و کم کم التیام می یابد . قسمت های آسیب دیده معمولا بوی ترشی می دهد و ممکن است در آن ناحیه پوست سخت ایجاد شود . در خزانه نیز در مورد درختان جوان که قطر تنه آن ها کم است پوسیدگی به سرعت گرداگرد بن تنه ی درختان را فرا می گیرد و موجب انهدام آن ها می شود.

 

[ چهار شنبه 5 تير 1392 ] [ 19:9 ] [ نگار رحم خدا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب