مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


اهمیت طب سنتی کشت گیاهان دارویی را رونق بخشید

تا سال 89، استقبال چندانی از کشت گیاهان دارویی در استان نمی‌شد، اما با توجه به فرهنگ‌سازی و اهمیت طب سنتی و اجتناب از مصرف داروهای شیمیایی و جنبه صادراتی، هم‌اکنون استقبال از این محصولات به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: سال 86 سطح زیر کشت گیاهان دارویی 376.5 هکتار بود که از این میزان کشت، 278 تن محصول تولید و عرضه شد، اما در سال 91 کشت این محصول به 678 هکتار افزایش یافت که از این میزان سطح زیر کشت 600 تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید شد.

ایوب ایرانیفام افزود: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود این سطح زیر کشت به 777 هکتار افزایش یابد که از این میزان حدود 730 تن محصولات گیاهان دارویی برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال کشاورزان و باصرفه بودن تولید گیاهان دارویی برنامه‌ریزی شده است که در سال زراعی آینده بیش از 900 هکتار کشت شود.

ایرانیفام ادامه داد: عمدتاً بیشتر تولیدات گیاهان دارویی در راستای صنایع تبدیلی استفاده می‌شود که صنایع نیز آن را فرآوری و به بازارهای مختلف عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: تا سال 89، استقبال چندانی از کشت گیاهان دارویی در استان نمی‌شد، اما با توجه به فرهنگ‌سازی و اهمیت طب سنتی و اجتناب از مصرف داروهای شیمیایی و جنبه صادراتی، هم‌اکنون استقبال از این محصولات به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: با فرآوری گیاهان دارویی، ارزش افزوده آنها باعث شده کشت و تولید این محصولات صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

ایرانیفام تأکید کرد: کشت گیاهان دارویی از بسیاری محصولات دیگر درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان دارد و شنبلیله، یونجه، گزنه، ریحان، شوید، بابونه و انواع دیگر گیاهان دارویی ازجمله این محصولات هستند که در استان کشت می‌شوند.

وی در پایان اظهار داشت: با رونق گیاهان دارویی کشت این محصولات به‌طور تدریجی از سنتی فاصله و به‌صورت مکانیزه تولید می‌شود.

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:9 ] [ نگار رحم خدا ]

خار مریم:

گیاه خار مریم بومی مناطق مدیترانه بوده، و عصاره آن قرنهاست که به عنوان تقویت کننده کبد شناخته شده است و گیاه شناسان حدود 2000 سال است که از دانههای آن برای درمان بیماریهای مزمن کبدی و محافظت از کبد در مقابل سموم استفاده میکنند.

عصاره گیاه میلکتیستل دارای ماده موثره سیلی مارین میباشد که امروزه در ایالات متحده آمریکا در طب جانشین و مکمل متداولترین فرآورده مصرفی برای بیماران کبدی میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خواص گیاه خار مریم یا میلک تیستل:

 ♦ کمک به سم زدایی
 

•     اتانول

  •     آلاینده های محیطی
  •     آلاینده های شیمیایی مانند حشره کش ها
 

•     داروهای شیمیایی مانند استامینوفن، تتراکلریدکربن و داروهای هپاتوتوکسک مانند ضد صرع ها

 ♦ بازسازی سلول های کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت (کمک درمان هپاتیت های مزمن)
 ♦ کمک به درمان:
  •     مسمومیت های کبدی*
  •     سیروز و فیبروز کبدی
  •     اختلالات کیسه صفرا
  •     هپاتیت های مزمن
 ♦  درمان برخی مشکلات کبدی از جمله آسیب های کبدی سمی متابولیک (مانند کبد چرب)
 ♦ کاهش تولید هیستامین
 ♦ مهار تولید لکوترین ها و پروستاگلاندین ها
 ♦ مهار رشد یاخته های ماهیچه صاف دیواره عروق و پیشگیری و درمان بیماری های عروقی ناشی از چربی خون
 ♦ جلوگیری از پوکی استخوان و تجمع آهن درون یاخته ای (تاکسی فولین یکی از ایزومرهای سیلیمارین با خواص استروژنی قابل ملاحظه می باشد)
 ♦ جلوگیری از کاهش ذخایر گلوتاتیون درون یاخته ای و کاهش ورود سموم مختلف به هپاتوسیت ها و در نتیجه محافظت سلولی
 ♦ مهار سنتز کلسترول و مهار آنزیم HMG-coA
 ♦ افزایش HDL و کاهش مقدار کلسترول در کبد
 ♦  مهار اکسیداسیون LDL
 ♦ حذف و کاهش رادیکال های آزاد و جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدها
 ♦ جلوگیری از تشکیل پراکسیدهای چربی در میتوکندری و میکروزوم های کبدی
 ♦ تحریک روند ترمیم یا regeneration کبد و تقویت تولید پروتئین

 

* تجمع بیش از حد پروتئین های خارج سلولی فیبروز کبدی که در مراحل پیشرفته منجر به سیروز و نارسایی کبدی شده و اغلب بیمار را نیازمند پیوند کبد می سازد.

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:2 ] [ نگار رحم خدا ]

فراموشم مکن  (نام علمی: Myosotis scorpioides) نام یک نوع بوته زینتی با گل‌های کوچک و سفید آبی رنگ، گیاهی همیشه سبز و عاشق رطوبت بوده و دارای دوران گلدهی طولانی در فصل تابستان است. گل‌های آبی کم رنگ و ریز و کوچک این گیاه دارای یک نقطه یا چشم نارنجی زرد رنگ در مرکز هستند. برگ‌های قاشقی شکل این بوته زینتی در جوانی دارای کرک‌های ظریفی هستند. این گیاه اغلب به عنوان یک گیاه آبزی حاشیه‌ای یا کناره‌ای شناخته می‌شود. تکثیر و ازدیاد آن ها توسط قلمه‌های نیمه‌رسیده ته‌دار یا پاشنه‌دار برگرفته شده در بهار یا کاشت بذر در ابتدای تابستان در هوای آزاد و یا تقسیم ریشه گونه‌های چند ساله در بهار انجام می‌شود

 

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:1 ] [ نگار رحم خدا ]
این گیاه با نامهای فارسی کفشک، گوشواره‌ای، گوشی، جیبی، کیفی، گل کیسه‌ای و …و نامهای عمومی انگلیسی Pouch flower, Slipper Flower و Slipperwort معرفی شده‌است. جنس Scrophulariaceae دارای بیش از سیصد گونه یکساله تا چند ساله است، گونه عرضه شده با نام C.rugosa نیز شناخته میشود، گیاهی همیشه سبز، بوته‌ای و چند ساله و دائمی است ولی گونه مورد نظر ما معمولا به صورت یکساله استفاده میشود. جوانه‌های جدید نرم و کرک‌دار هستند.
 
[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 17:0 ] [ نگار رحم خدا ]

نرم افزارهای کشاورزی و منابع طبيعی

نرم افزارGoogle earth
یکی از نرم افزارهای کاربردی منابع طبیعی و کشاورزی است که در حیطه اطلاعات جغرافیایی به کاربران کمک می کند تا تصاویر نسبتا دقیقی از مناطق مطالعاتی تهیه کنند.
نرم افزار Hec- Hms 
مخصوص پروژه های هیدرولوژی و منابع آب بوده و توانایی ترسیم گراف های مربوط به پروفیل ها و مقاطع مختلف رودخانه هارا دارا می باشد.Hec- Hms محصول بخش مهندسی ارتش آمریکاست. این نرم افزار در واقع مخصوص مدل های هیدرولوژیکی است. نسخه های متعددی از این نرم افزار موجود می باشد که جدیدترین آنها نسخه ۳.۳.۳ آن است.
نرم افزار تخمین فرسایش حوزه های آبخیز WEPP
مدلسازی یكی از واجبات امور حفاظت خاك در آبخیزها به خصوص در حوزه هایی می باشد كه فاقد ایستگاه های رسوب سنجی می باشند. مدل (WEPP) یكی از مدل های فرایندی براورد فرسایش می باشد كه دارای بخش های مختلف (اقلیمی، خاك شناسی، ژئومورفولوژی، توپوگرافی و بخشی به عنوان رابط كاربر برای ورود داده های مطلوب) می باشد. این مدل ازجمله مدل های دقیق و پیچیده می باشد .
معرفی نرم افزار ERDAS 
نرم افزار erdas از نرم افزار های معروف در زمینه پردازش تصاویر سنجنده های ماهواره ای می باشد که توسط شرکت esri طراحی شده و توسط شرکت  laica سوئیس توزیع و بازاریابی می شود. قابلیت های بالای موجود در این نرم افزار، به کاربران اجازه می دهد تا داده های مختلف در فرمت های متفاوت (رستری و برداری) را بطور همزمان مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار دهند. این مزایا به همراه مدیریت آسان، دقیق و سریع فایل ها موجب گشته تا از ERDAS به عنوان نرم افزاری کاربرپسند یاد شود. به طوری که امروزه در ایران اکثر سازمان ها از جمله سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری، سازمان فضایی ایران، و مراکز علمی و پژوهشی از این نرم افزار، به عنوان یکی از برنامه های اصلی پردازش تصویر استفاده می کنند.

برچسبHttpها: هواشناسی کشاورزی
[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 16:58 ] [ نگار رحم خدا ]
 

با کسب اجازه و احترام به استاد محترم جناب آقای مهندس خادمی:

 

راهکارهای مناسب مدیریت بقایای گیاهی در نخلستان‌های کشور

چکیده:

 نخل خرما با نام علمی Phoenix dactilifera یکی از محصولات مهم در باغبانی کشور محسوب می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده بیش از 180 هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت این محصول می‌باشد و تعداد زیادی از استان‌های کشور بویژه استان‌های جنوبی به نوعی با کشت این محصول سروکار دارند. هر اصله درخت نخل در سال 15 تا 25 برگ تولید می‌کند. طول عمر برگ نخل با توجه به شرایط متفاوت اقلیمی، آبی و خاکی و روش‌های داشت نخلستان بین 3 تا 7 سال می‌باشد. برگ ‌های مسن وقتی که شروع به خشک شدن می‌نمایند از درخت خرما هرس و قطع می‌شوند. در طول یک سال قریب به 15 تا 25 برگ از یک درخت می‌بایست هرس شوند. افزون بر آن قاعده برگ و الیاف اطراف آن نیز می‌بایست حذف و هرس شوند (عمل تکریب). وزن متوسط هر برگ خرما 2 تا 3 کیلوگرم می‌باشد. بنابراین تعمیم این مقدار به چند میلیون اصله، حجم زیادی خواهد بود که در حال حاضر مدیریت صحیح و بهینه‌ای در بهره برداری از این بقایا وجود ندارد. در حال حاضر در بسیاری از باغات خرما این بقایا سوزانده می‌شوند. در برخی مناطق نیز از برگ خرما جهت ساخت سایه‌بان (Shade)، آلاچیق، بادشکن و پوشش نهال‌های تازه کشت شده درختان میوه از جمله خرما استفاده می شود. انجام این پژوهش در جهت استفاده از ضایعات و بقایای نخلستان‌ها در تولید خوراک دام، بستر تولید قارچ خوراکی، تولید کمپوست و کود گیاهی و خرد کردن و استفاده مستقیم جهت حفظ حاصلخیزی خاک باغ و همچنین استفاده از الیاف نخل جهت بسترهای کاشت و تکثیر در محیط‌های گلخانه‌ای نتایج مطلوبی را به همراه داشته است لذا ضرورت دارد مدیریت بقایای گیاهی در باغات مورد استفاده و ترویج قرارگیرد و از بروز خسارات زیست محیطی حاصل از روش های معمول جلوگیری شود.

[ دو شنبه 28 بهمن 1392 ] [ 16:57 ] [ نگار رحم خدا ]

یک شرکت کشاورزی در انگلیس، گیاهی را رشد داده است که همزمان سیب­زمینی و گوجه فرنگی تولید می‌کند.
این گیاه که توسط شرکت تامپسون و مورگان کشت داده شده است،
TomTato يا "گوجه سیب" نام دارد و نتیجه مهندسی ژنتیک نيست، بلکه گیاهی است که در بخش هوايي آن گوجه­فرنگی و در بخش زيرزميني آن، سیب زمینی می‌روید. این دو محصول کشاورزی در ساقه به هم پیوند زده شده‌اند.

به گزارش "باغدار نیوز" به نقل از "مهر"؛ در حالی که امکان خلق چنین گیاهان دو رگه‌ای از سال‌ها پیش وجود داشته اما طعم گوجه‌های به دست آمده آنها از سطح مطلوبي برخوردار نبوده است اما این محصول جدید پژوهشگران انگلیسی، عطر و طعم بسیار خوبی دارد. بر اساس اعلام این شرکت، میوه‌های "گوجه سیب" از نظر محتوای قندی بسیار بالاتر از گوجه فرنگی‌هایی است که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و میزان اسیدیته آنها در سطح بهترین و لذیذترین گوجه فرنگی‌های موجود در بازار است. سیب­زمینی این گیاه نیز برای طبخ‌های مختلف از جمله پختن در آب، سرخ و برشته کردن مناسب هستند.

این گیاه می‌تواند یک فصل رشد، دوام بیاورد و 500 عدد گوجه فرنگی و دو کیلوگرم سیب زمینی تولید کند. شرکت تامپسون و مورگان اعلام کرده است این نخستین بار است که رقم دورگه سیب زمینی و گوجه فرنگی به طور تجاری تولید می‌شود. این محصول از ماه مه آینده با قیمت 24 دلار روانه بازار این کشور می‌شود.

گفتني است در عین حال شرکت دیگری نیز در نیوزیلند، هفته جاری گیاه مشابهی را عرضه می‌کند. این محصول توسط شرکت "خوراکی باورنکردنی" به نام "سیب زمینی گوجه" به بازار عرضه می‌شود.

 

[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 20:5 ] [ نگار رحم خدا ]

حتما شنيده­ايد كه می­گويند: "خوردن یک سیب در روز، شما را از مراجعه به دکتر بی­نیاز می­کند"! جالب اينجاست كه سرکه­ سيب هم سرشار از خاصیت هست! سرکه سیب حاوی مواد معدنی زیادی است و علاوه بر خواصی که کلاً سرکه بر روی دستگاه­های تصفیه کننده خون دارد، سرکه­ی سیب خواص بیشتری هم دارد. اين سركه نه تنها یک اسید استیک سالم و ملایم هست و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده دارد، بلکه به مقدار قابل توجهی دارای پتاسیم٬ فسفر٬ کلرور منیزیم٬ کلرور سدیم٬ گوگرد٬ ویتامین­های گروه B و ویتامین D هست که این مواد و تركيبات باعث طراوت و نشاط سلول­های بدن می­شود و می­تواند دستگاه گوارش را فعال كرده و اثر فوق العاده خوبی هم بر روی هضم مواد چربی و پروتئیني دارد. در ذيل به برخي از مهمترين خواص سركه سيب اشاره مي­شود.

[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 20:1 ] [ نگار رحم خدا ]

همیشه وقتی به یه قلمه ریشه دار شده نگاه میکردم این سوال تو ذهنم می اومد که چطور این ریشه اینجا تشکیل شده؟ امیدوارم که این مطلب برای دوستان هم جالب باشه.

زمانی که قطعه ای از گیاه به عنوان قلمه از گیاه مادری جدا میشه، در واقع زخمی در گیاه ایجاد شده که بلافاصله بعد از اون فرایند التیام زخم به سرعت شروع میشه و یک سطح حفاظتی از سلولهای مرده خارجی تشکیل میشه که باعث مسدود شدن آوندها شده و مانع از خشک شدن بافت میشه. همچنین از ورود عوامل بیماریزا جلوگیری میکنه. تعدادی سلول پشت این لایه حفاظتی هستند که طی چند روز تقسیم شده و توده ای از سلولهای پارانشیمی یا همون بافت پینه ای رو در محل برش (پایین قلمه) به وجود میارن.

 

[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 20:1 ] [ نگار رحم خدا ]
 

 

 









[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 19:59 ] [ نگار رحم خدا ]
[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 19:58 ] [ نگار رحم خدا ]
پاورپوینت فارسی کشت و پرورش توت فرنگی را از لینک زیر دریافت کنید.

 

[ جمعه 4 بهمن 1392 ] [ 22:18 ] [ نگار رحم خدا ]

لیست کامل کتاب های منتشر شده ودر حال چاپ پرفسور بهروزی لار استاد برجسته مکانیک ماشین های کشاورزی ومکانیزاسیون کشاورزی، برای دانشجویان این رشته ها وسایر علاقه مندان ارائه داده ام، برای خرید این کتب می توانید مستقیم با ناشر خصوصی پرفسور تماس حاصل نمایید.

تهران نشر غلامی -  اوایل خیابان کارگر جنوبی- ساختمان نادر- طبقه اول تلفن6995832(0912) یا 66963127(021)
نمونه ای از کتاب های منتشر شده
http://www.up3.98ia.com/images/qb93el6zstk6r82im.jpg  http://www.up3.98ia.com/images/ml8a8qx1y2mdig4l3jou.jpg http://www.up3.98ia.com/images/98k4jjuh3f4nzktm1g2.jpg http://www.up3.98ia.com/images/ehzbgmwe4k3xd36u15gd.jpg

 


ادامه مطلب
[ جمعه 4 بهمن 1392 ] [ 22:14 ] [ نگار رحم خدا ]
فریبرز حبیبی  fariborz@hortilover.net
جزوه فارسی تمایزیابی، گرده‌افشانی و تشکیل میوه در بادام را از لینک زیر دریافت نمایید.
 
 
[ جمعه 4 بهمن 1392 ] [ 22:11 ] [ نگار رحم خدا ]
فریبرز حبیبی  fariborz@hortilover.net
جزوه فارسی فیزیولوژی پس از برداشت انـــار را از لینک زیر دریافت نمایید.
 
 
[ جمعه 4 بهمن 1392 ] [ 22:8 ] [ نگار رحم خدا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب