مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


علف های هرز(weed):

علف هرز گیاهی است که پتانسیل خسارت زایی دارد.

مهمترین صفات علف های هرزعبارتنداز:

1-تولیدبذربسیارزیاد

2-حفظ قوه نامیه برای مدت طولانی

3-سازگاری باشرایط گوناگون محیط

4-دارابودن اندام های رویشی تکثیر شونده

5-کم توقع بودن درمقابل کمبود مواد غذایی آب

نکات مهمی درمورد علف های هرز:

-خردل وحشی باگیاهان تیره شب بو،نیتروژن وفسفر راچهاربرابربیشتراز گندم درساختمان بدن خود ذخیره می کنند.

-بذرپیچک ازبذرغلات وبذرسس ازبذریونجه،غیرقابل تفکیک است وجداکردن بذر بارهنگ ازبذرشبدر بسیارمشکل است.

-اغلب محصول غله ایران بابذور تلخه،چچم،خله،سیاهدانه آلوده است که سلامت انسان ودام را به خطر می اندازد.

-بسیاری ازقارچ های بیماری زا و ویروس ها،دوره های زندگی خود را روی علف های هرز می گذرانند.مثلاًویروس موزاییک خیار واسپور های زنگ سیاه غلات،زمستان راروی علف های هرز آگروتیس وجودم موشی می گذرانند.همچنین گیاه تاجریزی میزبان عوامل بیماری زاوآفات سبزیجات می باشد.

-کک های نباتی وتریپس گندم ،فصل زمستان را روی علف های هرزسپری می کند.

طبقه بندی علف های هرز:

 

1-علف های هرزیکساله:

این علف های هرز به علف های زمستانه(winter wood)مانندسیاه دانه ،یولاف وحشی،خردل سفید،و....علف های تابستانه(summer wood)مانند تاج خروس،تاج ریزی وسلمه تره،....تقسیم بندی میشوند.

2-علف های هرز دوساله:درسال اول رشدرویشی داشته ودرسال دوم تولید گل وبذر می کنند.مانندهویج وحشی،شنگ،گیاهان خانواده چتریان واسفنجیان

3-علف های هرزچندساله:

طول دوره ی رویش آنها بیش ازدوسال میباشد.این علفهای هرزهم بابذر وهم بااندامهایی مانند استولون ،ریزوم،غده یاپیازتکثیر می شوند.

طبقه بندی علف های هرز براساس نوع زندگی:

1-علف های هرزکامل(یکساله،دوساله،سه ساله)

2-علف های هرز نیمه انگلی(طفیلی)مانندگیاهان خانوادهLoranthaceaeکه معروفترین آن دارواش است.

3-علف های هرز انگلی مانندسس وگل جالیز وعلف های جادو

سس انگل ساقه وگل جالیز،انگل ریشه است.علف جادو روی ریشه سورگوم  وذرت استقرار می یابد.

رابطه علف های هرز بازمین:

نوع زمین وشرایط فیزیکی وشیمیایی آن دررویش علف های هرز واستقرار آنها تاثیر می گذارد.مثلاًدراراضی بایر علف های هرزی می رویندکه درسایراراضی نمی رویند.سلمه تره دراراضی آبادرشد می کند،قیاق مخصوص مزارع آبی است ودر اراضی بایر دیده نمی شود.خارشتر،جغجغه،مخصوص اراضی بایرند.

علف های شور وآتریپلکس دراراضی شور وقلیایی می رویند.وآلاله ونی علف های هرزطالب زمین های باتلاقی هستند.

روش های کنترل علف های هرز:

پیشگیری که شامل موارد زیر می شود:

1-استفاده ازبذرسالم وبوجاری شده که عاری از بذرعلف های هرزباشد.

2-استفاده ازکود حیوانی پوسیده شده

3-جلوگیری ازبه گل نشستن علف های هرز

4-تمیزکردن جوی های آبیاری

5-تمیزکردن ماشین آلات وادوات کشاورزی

کنترل مکانیکی:

دراین روش باوسایلی به علف های هرز آسیب مکانیکی یافیزیکی زده می شود ویا علف های هرز ازخاک بیرون کشیده می شود.کنترل مکانیکی می بایستی قبل از گلدهی علوفه های هرز انجام گیرد.وهرچه علف های هرز جوانتر باشد عمل موثرتر واقع می شود.

کنترل اکولوژیکی:

منظورازکنترل اکولوژیکی، نامساعدساختن شرایط محیطی برای علف های هرز است به نحوی که از رشد گسترش علف هرز جلوگیری گردد.ودر نتیجه ازقدرت ورقابت آن کاسته شودویانسبت به سایر روش های کنترل حساس گردد.مثلاًافزایش تراکم گیاه زراعی،تناوب زراعی،پوشش خاک باکمپوست

کنترل بیولوژیک:

درروش کنترل بیولوژیک ازیک موجود زنده برای آسیب رساندن به علف های هرز وکنترل آن استفاده می شود .مثلاًاستفاده از حشرات ،قارچ ها ،باکتری ها که چرای دام نوع دیگری ازکنترل بیولوژیکی است.

کنترل شیمیایی:

استفاده ازعلف کش ها که ازرشد علف های هرز جلوگیری کرده ویاموجب مرگ آنها می شود.

 

[ سه شنبه 27 اسفند 1392 ] [ 11:31 ] [ نگار رحم خدا ]

http://www.urmia.ac.ir/riyasat/pictures/مذهبی/fatemieh(back)9.jpg

[ یک شنبه 25 اسفند 1392 ] [ 18:0 ] [ نگار رحم خدا ]

NewFun.Ir اس ام اس تبریک نوروز 93Nowruz اس ام اس تبریک نوروز 93 در سایت نیوفان

امیدوارم عید با بوسه هایش

بهار با گلهایش و سال نو با امیدهایش بر تو ای عزیزترین مبارک باشد . .

 

 

 

[ یک شنبه 26 اسفند 1392 ] [ 8:58 ] [ نگار رحم خدا ]

کسانی که به آنان عشق می ورزیم از بیشترین قدرت برای آزردن ما برخوردارند …

برداشت از کلک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برداشت از کلک

 

 

 

 

 

 

 

 

همیشه فکر کن تو یه دنیای شیشه ای زندگی می کنی، پس سعی کن به طرف کسی سنگ پرتاب نکنی چون اولین چیزی که میشکنه دنیای خودته

برداشت از کلک

[ شنبه 24 اسفند 1392 ] [ 17:34 ] [ نگار رحم خدا ]

در روز چهارشنبه مورخ 14/12/92 به مناسبت روز درختکاری در محوطه ی دانشگاه دانشجویان پیام نور مرکز دزفول کاشت انواع نهال درختان را انجام دادند این برنامه با همکاری چندین انجمن دانشگاه از جمله مهندسی کشاورزی و مهندسی صنایع غذایی انجام گردید.

[ چهار شنبه 21 اسفند 1392 ] [ 18:51 ] [ نگار رحم خدا ]

[ چهار شنبه 21 اسفند 1392 ] [ 18:44 ] [ نگار رحم خدا ]

دو نفر از جوانان روستای گزیر توانستند نیم هکتار از زمین غیرقابل کشت خود را که به عنوان شوره زار معرفی شده بود را تبدیل به یک مزرعه کوچک اما پر از محصول گوجه فرنگی مرغوب کنند.

به گزارش "باغدار نیوز"، جاسم حمیرانی، کشاورز هرمزگانی منطقه خلیج فارس در اين باره به "ایسنا" گفت: ۱۲ سال سابقه کشاورزی دارم و توانستم با ایجاد تغییراتی در خاک و مخلوط کردن آن با کود حیوانی، برخی عصاره‌های جلبک‌های دریایی و همچنین با کمک آبیاری نوین، این زمین را تبدیل به یک مزرعه گوجه‌فرنگی کنم. وی با بیان اینکه کسی باور نمی‌کند که این زمین شوره زار را تبدیل به یک زمین حاصل خیز برای کشت گوجه فرنگی کرده باشیم، افزود: محصولات این مزرعه را برای بار سوم برداشت کرده‌ایم و تاکنون از این نیم هکتار بیش از 2.5 تن محصول مرغوب برداشت کرده‌ایم و برآوردمان این است که بیش از 2.5 تن دیگر بتوانیم از این زمین برداشت کنیم.

حمیرانی، بزرگترین مانع سر راه خود را کمبود آب دانست و بیان کرد: متاسفانه در هفته ۲ روز آب داریم و برای اینکه به هدف خود برسیم مشکلات فراوانی را در فراروی خود داشته‌ایم. متاسفانه بیماری قارچی لک موجی باعث تخریب محصولات شهرستان پارسیان شده بود اما ما توانستیم با مبارزه و با استفاده از تجربه و مطالعه بدون هرگونه ضرری این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه سلامتی محصولات برای بنده بسیار مهم بوده است، خاطرنشان کرد: در این مزرعه از کودهای شیمیایی استفاده زیادی نشده است و بیشتر کودهای استفاده شده از نوع حیوانی بوده است. گاهی حتی سه دانه گوجه‌ با وزن مجموع یک کیلوگرم هم در این مزرعه حاصل شده که در نوع خود جالب است. این جوان کشاورز تصریح کرد: اگر مشکل کمبود آب رفع شود بازده تولید می‌تواند بسیار فراتر از انتظارها باشد. به جرات می‌توانم این وعده را بدهم که اگر آب مورد نیاز تامین شود می‌توانیم بازار شهر بندرلنگه و بندرکنگ را تامین کنیم.

وی با اعلام اینکه مسئولین به ما قول داده‌اند که آب شیرین کن در اختیار ما قرار بدهند، افزود: اگر مسئولین به وعده خود جامع عمل بپوشانند، قول خواهم داد تمامی مصرف گوجه فرنگی شهر بندرلنگه و بندرکنگ و همچنین محصولات دیگر از جمله خیار سبز، فلفل سبز، بادمجان و دیگر خانواده سبزیجات را تامین کنم.

[ سه شنبه 20 اسفند 1392 ] [ 19:30 ] [ نگار رحم خدا ]

کپسول و پودر آب انار به روش خشک کن پاششی ساخته شد.پژوهشگران ایرانی برای تولید کپسول به روش خشک کن پاششی، ابتدا آب انار استخراج و سپس سایر موادی که در پوست و غشای درونی انار وجود دارد را به آن اضافه کردند.

به گزارش "باغدار نیوز" به نقل از "ایسنا"، انار میوه‌ای بهشتی و سرشار از آنتی­اکسیدان است که در مهار برخی بیماری‌ها از جمله سرطان موثر است. مشکلی که مصرف دائم انار را دشوار می‌کند، فصلی بودن این میوه و در دسترس نبودن آن در تمامی فصول است که همین امر باعث شده مصرف کنندگان به جز فصل پاییز و زمستان، ناچار باشند از کنسانتره و یا پودر این میوه استفاده کنند. مشکلی که کنسانتره انار دارد این است که در دراز مدت رسوب می‌دهد و در جریان تولید آن، بیش از حد حرارت می‌بینند و بسیاری از مواد مغذی آن از بین می‌رود. در تولید کپسول به روش خشک کن پاششی تلاش شده در ابتدا آب انار استخراج و پس از آن سایر موادی که در پوست و غشای درونی انار وجود دارد به آن افزوده شود. این محصول در صنعت قنادی و شیرینی پزی هم کاربرد بسیاری خواهد داشت.

لازم به ذکر است تولید این محصول به جز موارد پیش مطالعه ­ای آن شش ماه زمان برده است. به گفته مجري اين طرح، اجرای این طرح در بعد آزمایشگاهی مشکلی ندارد اما خرید دستگاه خشک­کن پاششی نیازمند اعتبار بالایی است که امید است بخش دولتی یا خصوصی در این زمینه همکاری کند تا این محصول در آینده­ای نزدیک به تولید انبوه برسد.

[ سه شنبه 20 اسفند 1392 ] [ 19:28 ] [ نگار رحم خدا ]

www.mihansalamat.ir

فصل تابستان که می‌رسد مصرف شربت خاکشیر در میان مردم بیشتر می‌شود زیرا خاکشیر از زمان‌های گذشته کاربرد داشته و بهترین کاربرد آن به خاطر خاصیت ضدعفونی‌ کننده‌ آن است.

خاکشیر گیاهی است علفی یک ساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می رسد ، پایین گیاه کرک دار و بالای آن بدون کرک است.
تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری به رنگ قرمز تیره است .

*** ترکیبات شیمیایی

خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک ،‌اسید لینولنیک ، اسید اولئیک ،‌اسید پالمتیک و اسید استئاریک است . ضمنا در خاکشیر اسانس روغن فراری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است.
دامنه انتشار این گیاه اغلب نواحی کشور مخصوصا مناطق شمال و رشته کوه های البرز است.
*** خواص خاکشیر
این گیاه را به صورت خیس کرده استفاده می‌کنند و در موارد جراحات و تب‌های زیاد بسیار موثر است و همچنین بو داده آن اسهال‌های سخت را درمان می‌کند.
خاکشیر التهاب کلیه را برطرف می‌کند و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است.
خاکشیر تب‌بر و ادرارآور است و از دیگر خواص این گیاه می‌توان به درمان سرخک و مخملک اشاره کرد.
این گیاه نیز برای رفع گرفتگی صدا مفیداست و از گل‌ها و برگ‌های آن می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.
برای برطرف کردن جوش‌های صورت که به علت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرد و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته خورد تا جوش‌ها از بین بروند.
بعضی از افراد هنگامی که خاکشیر می‌‌خورند ، ممکن است سردرد بگیرند. این افراد باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:21 ] [ نگار رحم خدا ]
mihansalamat.com
[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:20 ] [ نگار رحم خدا ]

زیر پوست خشن این گیاه خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است: این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود.

خدا نکند که گزنه با پوست تماس پیدا کند. در این صورت با بی‌رحمی تمام باعث خارش آن می‌شود. اما اگر به درستی از آن استفاده کنید ورق برمی‌گردد و این گیاه خشن می‌شود بهترین دوست سلامتی شما.

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:19 ] [ نگار رحم خدا ]

گواوا میوه گرمسیری است که عمدتا در کشورهای آسیایی کشت می‌شود. این میوه استوایی که از لحاظ شکل به گلابی شباهت دارد، دارای پوست نازک سبز رنگي است که با رسیدن میوه، زرد رنگ می‌شود. درخت میوه گواوا با نام علمی Psidium guajavaو نام انگلیسی Apple gauava از خانواده Myrtaceae، درختچه‌ای همیشه سبز بزرگ به ارتفاع3 تا 6/4 متر است. اگرچه اين درختچه، بومی حوزه دریای کارائیب و امریکای جنوبی و مکزیک می‌باشد ولی در تمام نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا از جمله هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا پراکنده شده است.

به گزارش "باغدار نيوز"، اين ميوه از قدیم الایام وارد استان­های جنوبی کشور خصوصاً سیستان و بلوچستان و هرمزگان شده و در سال‌های اخیر باغات وسیعی از ارقام اصلاح شده آن ایجاد شده است. برگهاي درخت گواوا، متقابل، بیضی یا مستطیل بیضی تا حدودی نامنظم به طول 7 تا 16 و به عرض 3 تا 15 سانتیمتر، نسبتاً چرمی با رگه‌های موازی و کم و بیش پرزدار در قسمت زیرین می‌باشد. گلها سفید کم رنگ و خوشبو که به تنهایی و یا در خوشه‌های کوچک بر روی شاخه‌ها ظاهر می‌شوند. میوه گواوا، رسیده شیرین و معطر به شکل تخم مرغ یا گلابی شکل به قطر 5 تا 10 سانتیمتر (اندازه میوه از زردآلو تا گریپ فروت) با رنگ گوشت سفید، صورتی تا قرمز در ارقام مختلف که علاوه بر خام­خوری به عنوان دسر در تهیه سالاد، مربا، ژله، کمپوت، بستنی، کیک، ترشی، پودینگ و آب میوه نيز استفاده می‌شود.

درخت گواوا با بذر، قلمه ساقه و ریشه و نيز پیوند به راحتی تکثیر می‌شود. این درختچه بسیار مناسب برای بونسای است و در هر دو آب و هوای مرطوب و خشک، رشد می‌کند. در ارقام مختلف از 90 تا 150 روز بعد از گلدهی، میوه آماده برداشت است. از برگ و پوست درخت و میوه نارس آن در طب سنتی و صنایع رنگرزی استفاده می‌شود. به خاطر وجود اسید اسکوربیک از این میوه در جیره غذایی پرسنل ارتشها در جنگ جهانی دوم استفاده شده است.

گواوا در انواع متنوع از خاکها، از خاک رسی سنگین تا خاک شنی بسیار سبک، کشت می‌شود. از این گیاه به عنوان درختچه زینتی هم استفاده می‌شود. مصرف ميوه گواوا، سیستم گوارشی را تقویت و ضدعفونی می‌کند. از آن جا که این میوه سرشار از سلولز گیاهی، فاقد کلسترول و حاوی میزان کمی کربوهیدرات قابل هضم است برای افرادی که قصد کاهش وزن را دارند می‌تواند مفید باشد. این میوه گرمسیری در بهبود بخشیدن به ظاهر پوست و جلوگیری از ناراحتی پوستی مفید است. آب میوه خام و نرسیده و یا برگ‌های گواوا، سرماخوردگی و سرفه را تسکین می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد، گواوا در جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی نيز موثر است.

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:17 ] [ نگار رحم خدا ]

ریحان نه تنها سبزی خوشمزه‌ای است بلکه دارای خواص درمانی زیادی از جمله محافظت از قلب می‌باشد. به گزارش "باغدار نیوز" به نقل از "همشهری آنلاین"؛ ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی مهم در ریحان عبارتند از: ویتامین K، آهن، کلسیم، و ویتامین A. در فهرست ذیل، بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در ريحان مانند امگا 3 و ویتامین C ذکر نشده و تنها به 4 مورد فوق­العاده پرداخته‌ شده است:

درمان کننده­ي سردردهای عصبی: ریحان آرامش­دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید افسردگی را برطرف می‌کند.

خواص ضد باکتريايي: خواص ضد باکتریایی ریحان مربوط به روغن‌های فرار (روغن‌های ضروری) موجود در آن مانند استراگول، لینالول، سینئول، اوژنول، سابینن، میرسن و لیمونن می‌شود. پژوهشگران ثابت کرده­اند که روغن‌های ضروری ریحان در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری‌ها مانند گونه‌های مختلفی که در برابر آنتی بیوتیک‌های معمولی مقاومت نشان داده­اند اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.

خواص ضد التهابی: اوژنول (یکی از روغن‌های فرار موجود در ریحان) می‌تواند به مسدود کردن آنزیم سیکلوکسیژناز (COX) در بدن کمک کند. آنزیم COX همان آنزیمی است که در فرمول داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایپوبروفن وجود دارد.

تضمين­کننده سلامت دستگاه قلبی عروقی: ریحان با ویتامین A (از طریق بتاکاروتن)، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر که می‌توانند از رساندن آسیب رادیکال‌های آزاد به دیواره سلول پیشگیری کنند، جریان خون را بهبود بخشیده و از اکسیده شدن کلسترول در جریان خون ممانعت می‌کنند.

 

 

 

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:15 ] [ نگار رحم خدا ]

 

۱۵اسفند روز درخــــتـــکـــاری مبارک

 

[ یک شنبه 18 اسفند 1392 ] [ 18:10 ] [ نگار رحم خدا ]

مجري برنامه تولید محصولات سالم و ارگانیک گفت: فقدان یک سیستم مدون برای کنترل و عرضه این محصولات ارگانيک تحت یک برند مشخص، زمینه‌ ورود افراد فرصت‌طلب به بازار اين محصولات را مساعد کرده است.

به گزارش "باغدار نیوز"، به نقل از "ایسنا"؛ محمد شریفی مقدم با اشاره به آشنا شدن مردم با فواید محصولات کشاورزی ارگانیک و استقبال آن‌ها نسبت به تهیه این موادغذایی در سال‌های اخیر، گفت: مشخص ‌نبودن ارگانی که اجازه عرضه این محصولات را دارد و نبود هماهنگی در مسیر ارائه آن‌ها باعث بروز بی‌نظمی در بازار این نوع مواد غذایی، و سوءاستفاده‌های بسیاري شده است که گاهی در این میان محصولات کشاورزی غیرارگانیک نیز با نام جعلی موادغذایی طبیعی به ‌دست مردمی که طالب استفاده از آن‌ها هستند، می‌رسد.

به گفته وی باید توجه داشت بروز اینگونه موارد تخلف ناشی از کم‌کاری مسئولان در حوزه عرضه، موجب لطمه زدن به باور مردم نسبت به سلامت این نوع محصولات شده است. شریفی مقدم گفت: با توجه به پتانسیل موجود کشور در بخش کشاورزی ارگانیک، می‌توان با تنظیم دقیق فرايند بهره‌برداری، بسته‌بندی و نحوه ارائه این نوع محصولات و کوتاه کردن دست افرادی که تنها با اهداف تجاری و سودجویی وارد بازار عرضه این نوع مواد غذایی شده‌اند، ظرف 2 تا 3 سال آینده به بزرگ‌ترین و موفق‌ترین مرکز تولید محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک در منطقه تبدیل شویم.

 

[ یک شنبه 11 اسفند 1392 ] [ 19:26 ] [ نگار رحم خدا ]
فوق جاذب­ها ابتدا در اواخر دهه 1960 در آمريکا توليد شدند و انواع تجاري آن در اوايل دهه 1970 به بازار آمريکا عرضه شدند. کاربرد اصلي اين محصولات در ابتدا در کشاورزي و باغباني بود که به عنوان هيدروژل براي نگهداري رطوبت خاک در مراحل رشد گياهان به کار برده مي­شدند. با مرور زمان بر دامنه مصرف فوق جاذب ها در توليد محصولات ديگر نيز افزوده شد و در اين مسير صنايع بهداشتي بيشتر از ساير بخش ها از ويژگي­ها و خواص پليمرهاي فوق جاذب بهره­مند گرديده­اند به گونه­اي که در سال 1982 ژاپن توانست در عرضه پوشک نوزادان و اطفال تحولي پديد آورد و پوشک فوق جاذب را به بازار عرضه نمايد.

alt

فوق جاذب ها شبکه هاي پليمري هستند که خاصيت نگهداري حلال را در ساختمان خود دارند. آنها از نظر کشساني تمايل دارند که نرم باشند و از لحاظ اسمزي بسيار فعال هستند. فوق جاذب ها داراي وزن مولکولي بي نهايت و اتصالات عرضي هستند که اين اتصالات باعث تشکيل يک شبکه سه بعدي غير قابل حل در حلال مي شود. هرگاه حلال درون شبکه فوق جاذب، آب يا محلول هاي آّبي باشد، فوق جاذب را هيدروژل گويند. فوق جاذب هاي پليمري داراي خاصيت جذب فوق العاده آب در محلول هاي رقيق الکتروليت ها و يا آب خالص بوده و در شرايط متفاوت با مرحله جذب از نظر دما و pHقادر به دفع آن هستند. اينگونه فوق جاذب­ها در حين جذب و يا دفع آب مي توانند موادي را که در آنها بارگذاري شده است (مانند کود، دارو، سم و ...) با شدت مناسبي پس داده و همانند مخزني از ذخيره اين مواد عمل کنند. اين مواد  ويژه به علت آن­که قادرند شرايطي را فراهم آورند که بتوان بر بسياري از تنگناهاي بخش کشاورزي فائق آمد بسيار مورد توجه قرار گرفته­اند. فوق جاذب هاي پليمري مي توانند در چرخه هاي متفاوت جذب و دفع که از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشند و برخي از مشکلات زيست محيطي و بيولوژيکي را نيز به حداقل برسانند مورد استفاده قرار گيرند.

پليمرهاي فوق جاذب آب مي توانند مقادير زيادي آب ويا محلول آبي را جذب نموده و متورم شوند. اين مخازن ذخيره اي کوچک وقتي که در داخل خاک قرار مي گيرند، آب حاصل از بارندگي و آبياري را به خود جذب نموده و از فرونشست آن (Leaching) جلوگيري مي نمايند. پس از عمل جذب و در اثر خشک شدن محيط، آب داخل پليمر به تدريج تخليه مي گردد و بدين ترتيب خاک به مدت طولاني و بدون نياز به آبياري مجدد مرطوب مي ماند.

alt

 

 

 

[ یک شنبه 11 اسفند 1392 ] [ 19:19 ] [ نگار رحم خدا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب