مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


درخشش آب‌های همیشه فارس ، انعکاسی از فروزندگی آفتاب آزادگی و وطن‌دوستی ایرانیان پاک‌اندیش بوده که نام عزیز ایران را در بستری به قدرت هزاران سال ، در جای جای سرزمین آبا و اجدادیمان گسترانیده و هنوز زود است تا کج‌اندیشان و نوکیسگان ، خاطره رشادت‌ها و ایثارهای پهلوانان سرزمین عاشقان فاتح خیبر را در هشت سال دفاع مقدس دلاوری دلاورمردان و ... را فراموش کنند؛ دلاورانی که پیوسته با یاد علی (ع) این زمزمه را پیوست بر لب داشتند: 

 

چو ایران نباشد تن من مباد
در این بوم و بر زنده یک تن مباد
همه  روی یک سر به جنگ آوریم
جهان بر براندیش تنگ آوریم
همه سر به سر تن به کشتن دهیم
به از آن که کشور به دشمن دهیم

 

 

به مناسبت بزرگداشت روز خلیج فارس

 

 

 

 

 

 

 

[ جمعه 10 ارديبهشت 1393 ] [ 23:6 ] [ نگار رحم خدا ]

 

 کامکوات                 Kumquat

 


میوه‌ای از خانوادهٔ  مرکبات که شبیه  پرتقال است و پوست نارنجی رنگ دارد. درون آن مانند سایر مرکبات پره‌پره است، ولی اندازه و شکل آن مانند  خرما است. این میوه معمولاً با پوست خورده می‌شود و از آن مربا نیز تهیه می گردد. این میوه در شمال ایران هم می‌روید.

این میوه زمستانه بهاره و از خانواده مرکبات بوده و از لحاظ طعم بسیار شبیه به سایر مرکبات است با این تفاوت که این میوه را می‌توان به صورت درسته و با پوست مصرف کرد.

درخت کامکوات دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است و بومی بخشی از کوه‌های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه‌ٔ لذیذ آن و همچنین به عنوان یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر دنیا از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می‌شود.

در فصل زمستان یک درخت بالغ کامکوات می‌تواند وزن چند صد عدد از میوه زیبایش را که هرکدام به اندازه يك زيتون درشت هستند، تحمل کند.

  

زمانی که میوه کامکوات را برش می‌زنیم ظاهری شبیه به یک پرتقال کوچک دارد که پره‌های آن به سفتی به یکدیگر و پوسته خارجی متصل شده‌اند و عموماً یک یا دو عدد هسته در مرکز هر پره وجود دارد. طعم هسته آن، مانند هسته‌های پرتقال تلخ است و هنگام خوردن میوه باید از دهان خارج شده و دور ریخته شود.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393 ] [ 18:15 ] [ نگار رحم خدا ]
در ژاپن فصل شکوفه‌دهی درختان گیلاس در ماه آوریل آغاز می‌شود. این درست زمانی است که مدارس و ادارات پس از تعطیلات، مجدداً آغاز به کار می‌نمایند. سرویس هواشناسی ملی ژاپن، حتی در این هنگام گزارشی از وضعیت شکوفه‌دهی درختان گیلاس که از جنوب ژاپن آغاز می‌شود و به شمال می‌رسد، ارائه می‌دهد.

این‌جا می‌توانید تقویمی درباره‌ی شکوفه‌های گیلاس در مناطق مختلف ژاپن را ببینید. به این ترتیب، ژاپنی‌ها وقت‌شان را برای «هانامی»، گردش زیر درختان گیلاسِ به شکوفه‌نشسته، تنظیم می‌کنند.

شکوفه‌های گیلاس، آن‌چنان با فرهنگ ژاپنی عجین شده که پیوندی ناگسستنی با هنر سنتی و مدرن این سرزمین ایجاد کرده‌است.

شکوفه‌های گیلاس ژاپنی (+عکس)

شکوفه‌های گیلاس ژاپنی (+عکس)

شکوفه‌های گیلاس ژاپنی (+عکس)

شکوفه‌های گیلاس ژاپنی (+عکس)

شکوفه‌های گیلاس ژاپنی (+عکس)
[ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393 ] [ 18:13 ] [ نگار رحم خدا ]

کشت و کار گیاه دارویی ترخون

جهت دانلود فایل اینجا کلیک فرمایید

 

 

[ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393 ] [ 18:13 ] [ نگار رحم خدا ]

کشت و کار زیره سیاه

جهت دانلود فایل اینجا کلیک فرمایید

... دارویی - دسته سوم | گل زیره سیاه.jpgزیره سیاه

[ یک شنبه 28 ارديبهشت 1393 ] [ 18:12 ] [ نگار رحم خدا ]

http://www.up3.98ia.com/images/z8uvy8t9uz347b73muc.png

فلفل ، گیاهی است دارویی - خوراکی و دارای طعمی تند.

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگهای متنوعی چون سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید و برای خوش طمع کردن غذا از آن استفاده می‌شود. دانه فلفل پس از خشک و ساییده شدن در رنگهای سیاه ، قرمز و سفید عرضه می‌شود.

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 20:6 ] [ نگار رحم خدا ]

تاثیر صدای انسان بر روی سرعت گرفتن رشد گیاهان امری است که به واسطه مطالعات پیشین به اثبات رسیده است. اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد که تاثیرگذاری صدای زنان بر روی رشد گیاهان بسیار بیشتر از صدای مردان است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 19:55 ] [ نگار رحم خدا ]

سید شکرخدا موسوی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: چنانچه بخش تولید در کشورمان از سوی دولت حمایت شود، محصولات دامی و کشاورزی به موقع خریداری شود و تسهیلات و امکانات لازم در اختیار کشاورزان قرار بگیرد در صادرات موفق خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر حمایت دولت‌های دولت، ارتقا کیفیت و بسته‌بندی مناسب محصول از جمله مواردی است که باید مورد توجه واقع شود.
 
نماینده مردم اهواز خاطرنشان کرد: با حمایت از تولید کنندگان و ارائه بسته‌های مناسب، اجناس با کیفیت تولید داخلی روانه بازارهای صادراتی خواهد شد و ارزآوری خوبی به ارمغان خواهد آورد.
 
وی یادآور شد: باید تلاش کرد تا موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان داخلی برطرف شود.

] [ 19:35 ] [ نگار رحم خدا ]

بادام زمینی

خصوصیات گیاهشناسی

بادام زمینی گیاه بومی برزیل بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می‌باشد. بادام زمینی گیاهی است یکساله دارای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن در حدود 30 سانتیمتر می‌باشد. برگهای آن مرکب از دو زوج برگچه است گلهای آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد می‌باشد که پس از تلقیح ، دم گل خم شده و به سطح خاک می‌رسد و سپس به تدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می‌شود.

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 19:29 ] [ نگار رحم خدا ]

ماهی پله از خانواده ی کفشک ماهیان

 

ماهی هوور

 

ماهی گالیت (خروس ماهی)

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 19:22 ] [ نگار رحم خدا ]

 برگرفته از تارنمای راسخون

 

 

 

ماهی حلوا سفید یا زبیدی:

خوزستانی ها به حلوا، زبیده می گویند و زبیدی در زبان عربی از زبده گرفته شده به معنای برگزیده.
این ماهی کتابی شکل و چهار گوش است به رنگ نقره فام، فلس بسیار نرمی دارد که با مالش دست برداشته می شود. برای تمیز کردن آن کافی است شکافی در زیر گوش آن بدهید و آبشش ها را با انگشت بیرون بکشید.
سر و دم ماهی را نیز لازم نیست ببرید. معمولاً این ماهی را به صورت شکم خالی در روغن سرخ می کنند.

ماهی صبیتی:

شبیه سنگسر است.پشت این ماهی قهوه ای یا خاکستری مایل به نارنجی است. زیر شکمش سفید است. این ماهی برای سرخ کردن و قلیه مناسب است.

ماهی سرخو:

شبیه سنگسر است. رنگ آن نارجی است. گوشت سفید و لطیف دارد.
برای سرخ کردن و قلیه مناسب است.

 

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 19:15 ] [ نگار رحم خدا ]

 

قارچ یكی از سبزیهایی است كه به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می كند. مطالعات اخیر در مؤسسه های تحقیقاتی غربی بیانم می كند كه قارچ با تحریك گلبولهای سفید موجب فعالیت هر چه بیشتر دستگاه ایمنی می شود
 
مطالعات نشان می دهد كه در قارچ دو نوع قند به نام های «ترهولوز» و «كیتین» وجود دارد كه دریافت بالای آنها در بدن موجب تحریك سیستم ایمنی بدن می شود، به این ترتیب آنها مانع فعالیت ویروسها و باكتریها شده و از فعالیتهای زیانبار این میكروبها جلوگیری می كند
این سبزی دارای مقادیر مناسبی «روی» است كه وجود این ماده مغذی به حفظ سلامت سیستم دفاع بدن كمك فراوانی می كند
 
جالب است بدانید قارچ دارای تركیبی از گروه «فیتونوترینتهاست» كه به نام «لنتینان» شهرت دارد. این تركیب در قارچهای دكمه ای و صدفی یافت می شود و مانع رشد تومورهای بدخیم می گردد. به علاوه قارچ دارای مقادیر بالایی ویتامین C است و نیز سرشار از سلنیوم می باشد كه فعالیت آنتی اكسیدانی دارد و از بروز سرطان كولون در افراد مستعد پیشگیری می كند
مطالعات نشان داده است، مصرف مرتب قارچ موجب تنظیم میزان هورمون استروژن در خانمها شده و از بروز سرطان پستان جلوگیری می كند
 
این سبزی باعث رقیق شدن خون نیز شده و مانند روغن ماهی به سلامت قلب و عروق كمك فراوانی می كند و با همین مكانیسم احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می دهد
همچنین این سبزی سرشار از فیبرهای غذایی به نام «كیتین» و «بتاگلوكان» است كه هر دو پایین آورنده كلسترول بوده و به حفظ سلامت قلب كمك می كنند، به طوری كه در هر 100 گرم قارچ یك گرم فیبر غذایی وجود دارد و نیز در همین مقدار قارچ  320  میلی گرم پتاسیم موجود است كه مصرف آن برای افرادی كه از فشار خون رنج می برند، بسیار كمك كننده می باشد
 
قارچ دارای 5/1 ـ 6 درصد پروتئین است كه 70 تا 90 درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریك آن بسیاری از پزشكان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه كرده‌اند
 
ـ دارای ویتامین‌های B2 - B1-B12 - B6 - C  و H است كه برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشكیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان كم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند كه البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشك كردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد
حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و كلسیم می‌باشد
دارای درصد بسیار كمی چربی و كالری و مقادیر مطلوبی از لیستین كه عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
ـ این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اكسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است كه خاصیت ضد سرطانی دارند
[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:45 ] [ نگار رحم خدا ]

برای تعیین نوع بافت خاک مورد نظر می توانید از این نرم افزار استفاده کنید.برای این کار ،درصد های شن،سیلت و رس را در قسمت های مربوطه نرم افزار وارد کنید.بعد از این کار ،نرم افزار نوع بافت خاک را نمایش می دهد.هم اکنون می توانید این برنامه را از وبلاگ (بست دانشجو)دریافت کنید.

 

دانلود

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:38 ] [ نگار رحم خدا ]

مقاله ای به صورت pdf در رابطه با گل جالیز که انگل گیاهان دیگر محسوب می شود.

دانلود از بست دانشجو

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:37 ] [ نگار رحم خدا ]

این پاور پوینت در مورد پرورش مرغ عشق می باشد که شامل عکس است. 

دانلود از بست دانشجو

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:36 ] [ نگار رحم خدا ]

آشنایی با کمپوست و ورمی کمپوست

مقاله ای در مورد کودهای کمپوست و ورمی کمپوست در قالب pdf که میتوانید دریافت کنید.

دانلود از بست دانشجو

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:34 ] [ نگار رحم خدا ]

بهترین راه افزایش میزان مواد مورد نیاز و کاهش آثار سوء موادی که میزان آن از حد طبیعی بیشتر است را بیان می‌کنند و در صورتیکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود باشد، راه حل‌های ترکیبی (مانند کود فسفات آمونیوم) ارایه می‌دهند.
خاکشناسان می‌توانند با شیوه‌های غیر عادی، مثلاً با اضافه نمودن گچ به خاک سدیمی و شستشوی مداوم آن، ساختار شیمیایی و با شخم مناسب و اضافه نمودن کودهای گیاهی به خاک، ساختار فیزیکی آن را بهبود بخشند. آنها گیاهان و جاندرانی را که می‌توانند باعث بهبود کیفیت خاک از نظر شیمیایی یا فیزیکی شوند را براساس نوع خاک پیشنهاد می‌کنند. مثلاً برای خاک‌هایی که دارای کمبود نیتروژن هستند شبدر یا یونجه پیشنهاد می‌کنند و برای خاک‌هایی که به شدت فشرده شده‌اند ولی ساختار شیمیایی مناسبی دارند کرم خاکی پیشنهاد می‌کن
شاخه‌های دانش خاکشناسی

دانش خاک‌شناسی خاک هارا از دو جنبه تحت بررسی می‌دهد و بر همین اساس به دو رشته تقسیم می‌شود.
-پدولوژی یا خاک‌پژوهی خاک‌ها را به عنوان مواد طبیعی بسیار پیچیده، که از هوازدگی فیزیکی و زیست‌شیمیایی بوجود آمده مورد بررسی قرار می‌دهد. یک پدولوژیست خاک را به عنوان یک ترکیب مطالعه می‌کند و کاربردهای آن را مد نظر قرار نمی‌دهد.
-ادافولوژی خاک را به عنوان محیط زیست، رشد و نمو گیاهان مورد بررسی قرارمی دهد. ادافولوژیست‌ها ویژگی‌های خاک را از نقطه نظر حاصلخیزی مورد بررسی قرار می‌دهند.
رشته دانشگاهی خاکشناسی

خاکشناسی یکی از شاخه‌های رشتهٔ کشاورزی است. این رشته با رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی عمران نیز رابطهٔ نسبتاً نزدیکی دارد. مهندس خاکشناس علاوه بر تسلط بر دانش شیمی (شیمی عمومی، شیمی آلی، زیست‌شیمی، شیمی تجزیه و خصوصاً شیمی خاک)، دارای دانش فنی کافی در زمینهٔ نقشه برداری و بررسی تصاویر هوایی و تصاویر ماهواره‌ای هم می‌باشد.
گرایش‌های مهم رشته خاکشناسی
دانش خاکشناسی دارای گرایش‌های تخصصی متعددی می‌باشد. تعدادی از گرایش‌های خاکشناسی در مقطع کارشناسی و تعدادی از آنها در مقطع کارشناسی ارشد قابل انتخاب است.
گرایش‌های مقطع کارشناسی (گرایش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت بوده و دانشجو ملزم به پذیرش آن است):
-خاکشناسی محض
-خاکشناسی محیط
گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد (گرایش بر اساس موضوع پایان نامه تعیین می‌شود):
-شیمی خاک
-فیزیک خاک
-بیولوژی خاک
-آلودگی خاک
-حاصلخیزی خاک
-فرسایش خاک
منبع:خاکستون

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393 ] [ 18:32 ] [ نگار رحم خدا ]

 

زَعفَران یا زفران خوراکی (نام علمی: ‘Crocus Sativus’) گیاهی است از تیرهٔ زنبقیان، و پیاز داران .

-Saffron-Saffron

زعفران  گل و گیاهی کوچک  به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است. ریشه ان پیاز گونه است  و به همین دلیل در مقابل خشک سالی مقاوم است  و سرمای تا زیر ۲۰ درجه را هم تحمل می کند  با سرد شدن هوا  از وسط پیاز  ابتدا گل بیرون می آید و بعد از چندی ، تعدادی برگ  سوزنی باریک و دراز خارج می‌شوند. از وسط برگ‌ گل ، ساقه  سوزنی شکل قرمز سه شاخه  خارج شده  که قرمز است و بخش اصلی و دارویی زعفران است.

گل‌ها بسیار زیبا و دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی موارد  به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل‌ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می‌باشد. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان (قائنات، بیرجند و گناباد)، یزد، کرمان، گیلان و مازندران می‌باشد. در سال‌های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است.

زعفران به عنوان طعم دهندهٔ غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می‌شود. در فرهنگ عام، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد. در گزارش‌های داستان گونهٔ مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروز همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش بخش برای پوست‌های خشک مصرف می‌شود.

در لغتنامه ریشه‌شناسی آنلاین آمده‌است که واژهٔ زعفران از طریق زبان عربی به زبان‌های دیگر راه یافته و اصل ریشه آن نامعلوم است.  اما در حقیقت در خصوص این واژه نیز مانند بسیاری از واژه‌های دیگر غربی‌ها در مورد منشاء عربی آن به خطا رفته‌اند ریشه این واژه به پارسی باستان و به سانسکریت برمی گردد و درشاهنامه نیز با تلفظ زفران آمده‌است. این واژه در متون عربی سابقه کمتری از زبان فارسی دارد و متون عربی که واژه زعفران را بکار برده‌اند به کتب ایرانیانی مانند ابوعلی سینا و رازی برمی گردد. گیاه زعفران بومی ایران است و در هیچ کشور عربی بصورت طبیعی نمی‌روید. واژهٔ دیگر فارسی برای گیاه زعفران کُرکُم است. که در فارسی میانه به صورت کورکوم (kurkum) تلفظ می‌شد. در زبان ترکی زفرون (زفرو) و در عربی الزعفران در انگلیسی saffron در اسپانیایی azafrán در فرانسه safrane در ایتالیایی zaferano به هندی zuffron تلفظ می‌شود.

کاشت زعفران در ایران(به خصوص زعفران خراسان) قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است.

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif

 منبع:

- طلای سرخ ایران همچنان بی رقیب. دکتر محمد عجم . روزنامه همشهری۱۳ آذر   ۱۳۸۶


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 19:10 ] [ نگار رحم خدا ]

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس ز اجرای پروژه ای در زمینه سبز کردن سواحل خلیج فارس با استفاده از نوعی گیاهی بومی خبر داد و گفت: این دانشگاه با اجرای مطالعاتی در زمینه آلودگی ها مشخص کرد که برخی آلودگی ها در تغییر جنسیت آبزیان تاثیر دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مدرسی در نشست خبری امروز شنبه با اشاره به زمینه های مطالعاتی این مرکز، افزود: محققان این مرکز پروژه های تحقیقاتی در زمینه بیوتکنولوژی، آلودگی های زیست محیطی، اکوسیستم دریا، تنوع زیستی، گیاهان دارویی، کاربرد گیاهان شور پسند، پتانسیل جلبک ها در تنوع غذایی و مطالعات راهبردی در زمینه تاریخ خلیج فارس انجام داده اند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس، کلون کردن هورمون ژن های رشد و بررسی تنوع ژنتیکی میان گونه های مختلف آبزیان را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این مرکز نام برد و اظهار داشت: این مرکز به دلیل داشتن آزمایشگاه های مجهز در حوزه های مختلف خلیج فارس از پایان نامه هایی در زمینه های مربوط و همچنین در راستای رفع نیازهای منطقه حمایت می کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این مرکز، تحقیقاتی در زمینه آلودگی های محیط زیست بر دریا انجام داده است، خاطر نشان کرد: در این تحقیقات اثر آلاینده های زیست محیطی بر ژنوم موجودات زنده انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان داد که این آلودگی نسبت جنسیتی موجودات دریایی را تغییر می دهد به گونه ای که در برخی از موجودات ژن های نر و در گونه ای دیگر ژن های ماده غالب می شود. به این ترتیب تغییراتی در نسبت جنسیتی موجودات حوزه خلیج فارس ایجاد می کند.

مطالعات در زمینه علوم انسانی خلج فارس

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس با اشاره به مطالعات خلیج فارس از جنبه های علوم انسانی توضیح داد: در این مرکز 2 گروه در حوزه خلیج فارس فعالیت می کنند که شامل گروه تاریخ خلیج فارس و مطالعات راهبردی منطقه خلیج فارس می شود.

وی ادامه داد: در این راستا پروژه های تحقیقاتی در دستور کار قرار دارد که با مشاهده اعضای هیات علمی این دانشگاه در حال اجرا است.

مطالعه در زمینه گیاهان دارویی

مدرسی مطالعه در زمینه گیاهان دارویی این منطقه را از دیگر زمینه های مطالعاتی مرکز نام برد و خاطر نشان کرد: مطالعه در زمینه گیاهان دارویی جزو 5 اولویت برتر ملی است. از این رو در سطح استان مطالعاتی در زمینه تنوع گیاهان دارویی در دستور کار داریم.

وی بابونه را یکی از انواع گیاهان دارویی منطقه نام برد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده از ماده موثر این گیاه می توان بیش از 100 نوع استخراج دارویی داشت که برای برخی از بیماری ها چون از بین بردن سرفه به کار برده می شود.

وی خرما را از دیگر محصولات دارویی این منطقه نام برد و توضیح داد: خرما علاوه بر تامین غذای بشر دارای خواص درمانی است. این محصول علیرغم شیرین بودن و جذب صد در صدی قند آن از سوی بدن خواص درمانی برای بیماران دیابتی و همچنین جلوگیری از خونریزی و خاصیت ضد سرطانی دارد.

سبز کردن سواحل خلیج فارس با استفاده از نوعی گیاه بومی

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس با بیان اینکه بوشهر طولانی ترین مرز آبی با خلیج فارس را دارد، گفت: سواحل خلیج فارس دارای پتانسیل بسیاری است که می توان با استفاده از این پتانسیل نسبت به سبز کردن سواحل اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از خاصیت هالوفیت می توان به اجرای این پروژه اقدام کرد، ادامه داد: هالوفیت ها گیاهان شورپسند هستند که نوعی از آن به عنوان کاکل در بوشهر به عنوان سبزی مصرف می شود.

وی با اشاره به خاصیت این گیاه اضافه کرد: این گیاه تا زمان بارندگی به عنوان سبزی مورد استفاده قرار می گیرد ولی با گرم شدن هوا و شورشدن آب نمک زمین را جذب و در خود ذخیره می کند که با استفاده از این گیاه می توانیم سراسر سواحل خلیج فارس را سبز کنیم.

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:55 ] [ نگار رحم خدا ]
محیط زیست > گیاهان- همشهری آنلاین: رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر از اجرای پروژه کشت مداوم گیاه "سالی‌کورنیا" با استفاده از آب دریا در این منطقه و تولید "نمک سبز" در آینده‌ای نزدیک خبر داد

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی محمدی، درباره اجرای این طرح خاطرنشان کرد: گیاه سالی کورنیا در بسیاری از مناطق ایران یافت می‌شود و در سواحل زیادی نیز کاشته شده است اما کشت آن هیچ‌گاه به صورت مداوم نبوده و در حد پایلوت بوده‌ است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در کشت گیاهان با آب دریا این است که اگر زمینی به صورت مرتب با آب دریا کشت شود، پتانسیل خود را برای کشت از دست می‌دهد؛ اما چون قرار است در زمین‌های زراعی این طرح از پساب سایت‌های پرورش میگو استفاده شود، این اتفاق نخواهد افتاد. پساب میگو سرشار از مواد آلی است که باعث می‌شود خاک ارزش غذایی خود را از دست ندهد.

ضرورت استفاده از آب دریا برای کشت

به اعتقاد رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر، اگر ایران نتواند در بحران کمبود آب دنیا، استراتژی مشخصی برای استفاده از منابع آب تعریف کند، با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد. این تهدید پیش از هر چیز در حوزه کشاورزی نمایان می‌شود اما می‌توان از ظرفیت آب دریا برای کشت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گیاه سالی‌کورنیا در دنیا به "نمک سبز" معروف است، اظهار کرد: این گیاه شورپسند باعث کاهش شوری آب دریا می‌شود و خیلی زود رشد می‌کند. علاوه بر برگ تازه این گیاه، می‌توان از بذر آن که شبیه کنجد است روغن گرفت و همچنین می‌توان از آن به عنوان خوراک دام استفاده کرد.

راهی برای تثبیت CO2 و حفظ جنگل‌های حرا

محمدی درباره شیوه اجرای این طرح توضیح داد: این طرح با همکاری بنیاد زراعت آمریکا اجرا می‌شود که پروژه‌های زیادی از این دست در سراسر دنیا اجرا کرده است. برای اجرای چنین طرحی در هر هکتار به هزار تا سه هزار دلار سرمایه نیاز است که بخشی از این سرمایه را پارک علم و فناوری تأمین خواهد کرد و باقی مانده را بنیاد زراعت آمریکا از اعتبار خود و از اعتبار اهدایی سازمان ملل تأمین می‌کند. سازمان ملل برای هر تن تولید دی اکسید کربن، 60 دلار جریمه و برای هر تن تثبیت آن 25 دلار جایزه در نظر گرفته است و پیش‌بینی ما این است که در هر هکتار مقدار زیادی تثبیت CO2 داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس با تأکید بر این که این بنیاد بر روی گیاهان شورپسند سراسر دنیا پژوهش کرده‌است، توضیح داد: در پروژه‌های این چنینی از گیاهان بومی منطقه استفاده می‌شود که نظیر آن در کشورهایی مانند مکزیک و مصر انجام شده و ما برای بازدید از پروژه‌ای شبیه به این در سواحل عمان نیز دعوت شده‌ایم.

به گفته محمدی برای پایلوت این پروژه، پنج هکتار زمین در نظر گرفته شده است که به صورت بذر به بذر اجرا شده و پس از تأیید نهایی، برای توسعه آن برنامه‌ریزی می‌شود.

محمدی همچنین درباره بخش دیگر این پروژه گفت: قرار است که پس از اجرای طرح کشت سالی کورنیا، از این شیوه برای توسعه جنگل‌های حرا نیز استفاده شود که هم در اکوسیستم ساحلی، تعدیل آب و هوا و تثبیت CO2 نقش دارد و هم خوراک خوبی برای گاومیش‌ها و سایر دام‌های منطقه است.

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:53 ] [ نگار رحم خدا ]

خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

 
برترین ها: خلیج فارس (یا شاخاب پارس) آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید.

 خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج‌فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.



نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است. همچنین در تمام سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است اما برخی از کشورهای عربی آن را خلیج عربی یا به سادگی، خلیج می‌نامند. سازمان آب‌نگاری بین‌المللی از نام «خلیج ایران» برای این خلیج استفاده می‌کند.

تاریخچه پیدایش خلیج فارس


زمین شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت. خلیج فارس در آغاز، بسیار پهناور بوده به طوری که تا اواخر دوره سوم زمین شناسی بیشتر جلگه‌های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه‌های زاگرس در زیر آب بوده‌اند.

 

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:19 ] [ نگار رحم خدا ]

شما می توانید فایل پی دی اف معرفی ارقام انگور (ارقام موجود در ایران، ارقام تجاری، ارقام بدون دانه و ...) را از طریق لینک زیر دریافت نمایید:

دانلود

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:9 ] [ نگار رحم خدا ]

دانشجویان عزیز : پاورپوینت زیبای معرفی

"علف های هرز تیره ی گندمیان"

را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

 

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:8 ] [ نگار رحم خدا ]
[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 18:7 ] [ نگار رحم خدا ]

فیلم دستگاه جداکننده برگ گیاه دارویی به لیمو که توسط یکی از شرکت های گیاهان دارویی در

استان فارس (آقای مهندس زارعی و مهندس پیش بین) طراحی و ساخته شده است.

 

با تشکر از شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی

حجم این فیلم جهت دانلود، 4.5 مگابایت می باشد.

دانلود Download

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 17:59 ] [ نگار رحم خدا ]
شانه‏ هایت، ستون محکمی است پناهگاه امن خانه را.

دست در دستانم که می‏گذاری، خون گرم آرامش، در کوچه رگ‏هایم می‏دود.

در برابر توفان‏های بی‏رحم زندگی می‏ایستی؛ آن‏چنان‏که گویی هر روز از گفت‏وگوی کوهستان‏ها باز می‏آیی.

لبخند پدرانه‏ات، تارهای اندوه را از هم می‏دراند.

تویی که صبوری‏ات، دل‏های ناامید را سپیده‏دم امیدواری است. مرامنامه دریا را روح وسیعت به تحریر می‏آید؛ آن

هنگام که ابرهای دلتنگی، پنجره‏های خانه را باران می‏پاشند.

آسمان همواره بوسه بر پیشانی بلندت را آرزومند است.

کارت پستال تبریک روز پدر+عکس

[ چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393 ] [ 17:58 ] [ نگار رحم خدا ]

سم پاشی باغستان به کمک یک سم پاش بادبزنی
دلیل سم پاشی باغستان ها مبارزه با آفت ها و حشراتی است که بر روی کیفیت و کمیت و بازده محصول تولیدی تاثیرگذار است. البته سم پاشی تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که مقدار سم مورد نظر و زمان مورد استفاده از سم و سم پاش ها مناسب باشد.
جهت استفاده از سم پاش ها می باید اطلاعات کافی در مورد نوع ساخت دستگاه مورد استفاده ونحوه ی استفاده و شرایط مناسب محیطی جهت بهره گیری از سم پاش مورد نظر قرار گیرد.
اجزا تشکیل دهنده ی یک سم پاش بادبزنی
قسمت های اصلی یک سم پاش بادبزنی همانطور که در شکل زیر قابل مشاهده است عبارتند از:
1- مخزن: همانند مخزن تمامی سم پاش های موجود، مخزن سم پاش های بادبزنی نیز در برابر زنگ زدگی مقاوم است و طوری طراحی شده اند که پر کردن، خالی کردن و خشک کردن آن براحتی صورت می پذیرد. همزن ها باید به تعداد کافی در داخل مخزن موجود باشند تا ذرات آفت کش به صورت مناسب و یکنواخت در داخل محلول پراکنده شوند، چه در زمان پاشش و باز بودن مجرای نازل ها و چه در زمان بسته بودن نازلها. به طور کلی دو نوع سیستم و روش هم زدن سم وجود دارد: (1) نوع مکانیکی که توسط تعدادی بیلچه مانند صورت می گیرد و (2) نوع هیدرولیک. هر دو سیستم وظیفه دارند ذرات معلق موجود در سم را به صورت یکنواخت در داخل محلول پراکنده سازند.
2- پمپ: عموماً، پمپ های پیستونی و سانتریفوژی (گریز از مرکز) در سم پاش های بادبزنی مورد ستفاده قرار می گیرد. پمپ های پیستونی بیشتر در زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که فشار مورد نیاز، در حدود psi 450 تا 600 باشد. پمپ های گریز از مرکز نیز، توان تولید فشاری در حدود psi 50 تا 200 را دارا می باشند.


ادامه مطلب
[ شنبه 20 ارديبهشت 1393 ] [ 20:11 ] [ نگار رحم خدا ]

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)، رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي در جلسه مطبوعاتي پاسخ به ايانا درباره استفاده از سموم شيميايي و مواد بيولوژيك در بخش كشاورزي گفت: استفاده از برخي مواد بيولوژيك اقتصادي‌تر از مواد شيميايي هستند، اما از آنجايي كه كشاورزان به استفاده از سموم عادت كرده‌اند و منتظر اثر آني مواد در مقابل آفات و بيماري‌ها هستند، نسبت به مواد بيولوژيك رغبت كمتري دارند.

دكتر جهانگير پرهمت افزود: مديريت تلفيقي از اولويت‌هايي است كه در سال جديد مدنظر اين سازمان است كه با استفاده از اين روش، مصرف سموم شيميايي به حداقل رسيده و از ديگر روش‌هاي تلفيقي براي مقابله با آفات استفاده مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: حداكثر اثر استفاده از اين روش، مهال كنترل بيماري‌ها خوهد بود.

اين مقام مسئول ادامه داد: مديريت تلفيقي به‌عنوان يك كار ترويجي تضمين‌كننده سلامت محصولات كشاورزي و رسيدن به راهبرهاي وزارت جهاد كشاورزي است.

پرهمت تصريح كرد: در بخش تحقيقات و توليد مواد بيولوژيك قراردادهايي را براي استفاده از اين مواد و جايگزين شدن آنها با سموم شيميايي منعقد كرديم و تلاش مي‌كنيم اين برنامه به يكي از برنامه‌هاي اصلي وزارت جهاد كشاورزي تبديل شود، بنابراين ترويج و اطلاع‌رساني مواد بيولوژيك و استفاده از آنها به جاي سموم شيميايي مدنظر است.

وي با اعلام اينكه بيش از 332 هزار هكتار از اراضي تحت پوشش مديريت تلفيقي و مدرسه در مزرعه قرار گرفته است، يادآور شد: آشنايي كشاورزان با مواد بيولوژيك و اثربخشي آنها از مهمترين اهداف به‌شمار مي‌رود.


ادامه مطلب
[ شنبه 20 ارديبهشت 1393 ] [ 20:8 ] [ نگار رحم خدا ]

خلق حماسه اقتصادي در كشاورزي، كشور را از وابستگي نفتي نجات مي‌دهد.

 

نايب‌رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا) با اعلام اين مطلب گفت: برگزيدن واژه "حماسه" و منتسب كردن آن به دو بخش سياسي و اقتصادي، جسارتي هوشمندانه است كه كشور را از چالش‌هي فراروي، به سلامت مي‌رهاند.

محمد اسماعيل‌نيا حماسه اقتصادي و حماسه سياسي را دو بال موفقيت ملت بزرگ ايران خواند و افزود: انتخاب اين واژه‌ها از سوي مقام معظم رهبري از بصيرتي هوشمندانه و جسارتي مثال‌زدني خبر مي‌دهد. حماسه‌اي كه با ارزش‌هاي ديني و ملي ما گره خورده است، چنانچه به طرز مطلوبي مديريت شود، مي‌تواند بر هر مشكلي فائق آيد.

وي خاطرنشان كرد: بدون شك شاه‌بيت حماسه سياسي، حضور مقتدرانه، پررنگ و عالمانه در عرصه انتخابات رياست جمهوري است. چنانچه فردي كارآمد، مقتدر، ولايي، متخصص و متعهد در رأس دولت قرار گيرد، افراد شايسته‌اي را به كار مي‌گمارد كه خود منجر به خلق حماسه‌اي اقتصادي خواهند شد.

نماينده مردم كاشمر در مجلس نهم به لزوم برخي اقدامات در حوزه كشاورزي پرداخت و ادامه داد: اجرا و انجام طرح‌هاي مهمي نظير الگوي كشت، بهره‌وري خاك، آب و... بدون شكست حماسه‌اي اقتصادي است.

اسماعيل‌نيا تصريح كرد: خلق حماسه در عرصه كشاورزي براي دستيابي به جهشي بزرگ در اقتصاد، بدون توجه به بخش‌هاي ديگر نظير حمل و نقل، صنعت و تجارت غيرممكن است.

وي يادآور شد: چنانچه تيم اقتصادي دولت بر مبناي شايسته‌سالاري انتخاب نشوند و زمام امور را به دست گيرند، وزارتخانه‌ها و نهادهاي مختلف جزيره‌اي عمل نمي‌كنند، بلكه در فرآيندي هماهنگ، حماسه‌اي اقتصادي مي‌آفرينند.

اسماعيل‌نيا در پايان تأكيد كرد: بدون شك با انجام كارهاي اساسي دو حوزه كشاورزي، كشور به صادرات حتي يك قطره نفت خام نيز نياز نخواهد داشت. اين امر در صورتي محقق مي‌شود كه بار معنايي كلام رهبري مبني بر خلق "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي" به بروز و ظهور برسد./

[ شنبه 20 ارديبهشت 1393 ] [ 20:7 ] [ نگار رحم خدا ]

آووكادو كه از خانواده مركبات به‌شمار مي‌رود، حاوي اسيدفوليك براي درمان انواع مختلفي از بيماري‌هاي كم‌خوني است و مصرف اين ميوه مي‌تواند جبران‌كننده كمبود اين ماده مغذي باشد.

توليدكننده آووكادو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا) با اعلام اين مطلب گفت: به گفته متخصصان تغذيه، آووكادو حاوي مقادير بالاي اسيدفوليك است كه در درمان انواع كم‌خوني مؤثر بوده و همچنين به‌علت برخورداري از مواد مغذي نظير ويتامين‌هاي A، C و ويتامين‌هاي B6 و B5 در خانواده مركبات و جزو ميوه‌هاي پيشگيري از سرماخوردگي به‌شمار مي‌رود.

قدرت‌اله ايزدي‌فر با اشاره به شروع توليد آووكادو در استان‌هاي شمالي كشور افزود: اين ميوه داراي ويتامين B5 است كه بر طراوت و شادابي پوست اثري مؤثر داشته و مانع از خشكي بيش از اندازه پوست نمي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: آووكادو همچنين به‌علت داشتن عنصر مس براي استحكام ناخن‌ها، مو و حفظ رنگ آنها ضرورت دارد.

به گفته متخصصان تغذيه، اين ميوه بزرگ همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا3 و مفيد براي سلامت قلب است كه از بروز سرطان دستگاه‌هاي گوارشي نيز جلوگيري مي‌كند

[ شنبه 20 ارديبهشت 1393 ] [ 20:6 ] [ نگار رحم خدا ]

استخدام موسسه جهاد نصر

احتراماً به استحضار می رساند موسسه جهاد نصر مجری طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام در نظر دارد تعداد کارشناس در رشته های آبیاری و زهکشی ، ترویج کشاورزی ، اقتصاد کشاورزی و خاکشناسی را با شرایط ذیل جذب نماید.واجدین شرایط می توانند حداکثر تا تاریخ 17/2/93 نسبت به دریافت فرم مربوطه به واحد اشتغال این سازمان مراجعه نمایند.

شرایط :

1. داشتن شرایط عمومی استخدام

2. سکونت در یکی از شهرستان های استان خوزستان

3. داشتن حداقل 2 سار سابقه کاری

4. آشنایی با رایانه حداقل در حد ICDL

5. دارای کارت عضویت و پروانه اشتغال تمدید شده سال 93 و همچنین رتبه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

[ شنبه 20 ارديبهشت 1393 ] [ 20:3 ] [ نگار رحم خدا ]
بهره برداری از پایگاه پیش‌بینی امواج آب‌های ایران

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در آستانه روز ملی خلیج فارس، طراحی و پیاده‌سازی پایگاه نمایش پیش بینی امواج آب‌های ایران (خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر) توسط این سازمان به مرحله بهره برداری رسید.

خبرگزاری فارس: بهره برداری از پایگاه پیش‌بینی امواج آب‌های ایران
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس ، در آستانه روز ملی خلیج فارس، طراحی و پیاده سازی پایگاه نمایش پیش بینی امواج آب های ایران (خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر) توسط سازمان بنادر و دریانوردی به مرحله بهره برداری رسید.

معاون توسعه و تجهیز بنادر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت با توجه به جایگاه قانونی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی و نیز مطابق تعهدات تعریف شده در کنوانسیون های بین المللی، انتشار و اشاعه اطلاعات پیش‌بینی های دریایی به بنادر، ناوگان دریایی در آبهای کشور و متخصصان را از طریق یک سامانه  پیش‌بینی دریایی قابل اعتماد در پایگاه  مربوطه در اختیار کاربران قرار می دهد.

وی تاکید نمود امروزه با توجه به اهمیت و تنوع زیاد فعالیت‌های ساحلی و دریایی و همچنین هزینه‌های بسیار زیادی که صرف انجام این نوع فعالیتها از قبیل بهسازی، احداث و توسعه سازه‌های دریایی، گسترش حمل و نقل دریایی و تلاش برای بهره‌برداری بهینه از منابع دریاها در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود،  موضوع پیش‌بینی امواج از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا نیز در اغلب کشورهایی که به نحوی دارای فعالیتهای دریایی هستند، پایگاهها و سیستمهای پیش‌بینی راه‌اندازی شده است.

علیرضا کبریایی افزود: پیشبینی مشخصات امواج دریا به منظور کاهش خطرپذیری و ایمنی سفرهای دریایی نیاز روزافزون در صنایع دریایی است که با گسترش مدلهای طیفی موج و روشهای آماری روز دنیا نیازهای کاربران را مرتفع می نماید. بدیهی است وجود اطلاعات معتبر پیش‌بینی امواج، می تواند همه ساله از تحمیل هزینه‌های بسیاری به سواحل و بنادر کشور جلوگیری می کند.

در این سامانه همچنین سعی شده است با بهره گیری از تجربیات اقدامات گذشته در زمینه مطالعات پایه دریایی، از روشهای نوین و استفاده از شبکه کاربران در تدقیق و ارزیابی نتایج سامانه، افزایش دقت نتایج در جهت اطمینان بیشتر به خروجی سامانه به صورت مداوم انجام شود.

این طرح در سال 1389 با مطالعات امکان سنجی پیش‌بینی امواج دریاهای ایران آغاز و از ابتدای سال 1392 فاز اول پروژه به منظور ارائه اطلاعات پیش‌بینی امواج در محدوده خلیج فارس ادامه یافت که پس از کنترل کیفی و ارزیابی های صورت پذیرفته از صحت نتایج فاز دوم پروژه برای دریای عمان و دریای خزر نیز اجرا شد. از جمله اقدامات مهم و کاربردی این طرح تولید و انتشار نرم افزار آندروید پیش‌بینی امواج قابل نصب بر گوش های تلفن همراه می باشد که بدون شک گام مهمی در فراهم آوردن اطلاعات پایه و اجرای مطلوب و به هنگام پیش‌بینی امواج دریاهای ایران برای کاربران و متقاضیان این اطلاعات است.

[ سه شنبه 16 ارديبهشت 1393 ] [ 1:13 ] [ نگار رحم خدا ]

خبری تحلیلی مُهـــرستان» ؛ حمید رضا جانباز امروز در…

مهندس جانباز , مدیرعامل آبفا کشور

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور گفت : تامین آب شرب پایدار به منظور استفاده استان های حاشیه خلیج فارس با بهره گیری از ظرفیت ساخت آب شیرین کن ها به عنوان یک راهبرد مهم در دستور کار وزارت نیرو است.

به گزارش «روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهر» ؛ حمید رضا جانباز امروز در بازدید از خطوط انتقال آب به شهرهای جنوبی استان فارس در جمع مردم اشکنان افزود: بازنگری فوری در استفاده بهینه و فرایند بهره برداری از آب شیرین کن ها لازم و ضروری است .

وی در راس هیاتی متشکل از مشاور مدیر عامل آبفا کشور در امور مجلس ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ،مدیران عامل صنعت آب و آبفای استان فارس ، نماینده مردم شهر ستان های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی ،مدیر عامل خط آبرسانی خلیج فارس و مسئولین محلی ، از تاسیسات آبرسانی به شهر ستان های لامرد و مهر منشعب از خط آبرسانی خلیج فارس بازدید نمود.

جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور طی بازدید از تاسیسات آبرسانی به شهرستان های لامرد و مـُهر از خط آبرسانی خلیج فارس و بخشی از تاسیسات آبرسانی ، ایستگاه پمپاژو مخزن ذخیره ۲۰ هزار مکعبی بازدید نمود

مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور در این سفر طی دیداری با مردم اشکنان از توابع شهرستان لامرد ، در جمع مردم طی سخنانی اظهار داشت : راهبرد و سیاست شرکت مهندسی آبفا کشور، برداشت کلیه مشترکین در استان های بهر ه مند از این خط آبرسانی می باشد که این بهره مندی بر اساس تخصیص های مصوب وزارت نیرو بوده و این موضوع با جدیت در دستور کار قرار دارد.

جانباز در بخش دیگری از این سفر یک روزه به اتفاق هیئت همراه با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان لامرد به بررسی وضعیت آبرسانی به این شهرستان پرداخت .

وی در این جلسه با توجه به وضعیت منابع آبرسانی در کشور به ویژه در استان های جنوبی ، صرفه جویی و صیانت از منابع آب را امری اجتناب ناپذیر عنوان و بیان داشت : با توجه به بالا بودن متوسط مصرف سرانه آب کشور ،صرفه جویی و فرهنگ سازی در این خصوص همتی همگانی را می طلبد و باید با عزمی ملی در حفظ و صیانت و استفاده مطلوب از منابع آب شرب موجود قدم برداریم.

محمد علی قلندری رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس ، در این جلسه ضمن ایراد سخنانی در خصوص وضعیت آبرسانی به شهر های استان ، به بیان گزارشی از منابع آب و روند آبرسانی به شهرهای جنوبی استان فارس ، به ویژه شهرستانهای لامرد و مهر و مشکلات موجود در این مناطق پرداخت .

نماینده ی مردم شهرستانهای مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران این شهرستانها نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از اقدامات شرکت آبفا استان فارس و مدیر عامل این شرکت در این شهرستانها به تشریح مسائل اولویت دار در زمینه ی منابع آب و آبرسانی به مردم شهرستانها ی مذکور پرداختند.

مدیر عامل شرکت آبفا کشور به اتفاق مسئولین همراه در ادامه این سفر کاری پس از بازدید از وضعیت آبرسانی و منابع آب شهر وراوی و همچنین بررسی خط آبرسانی به این شهر منشعب از خط آبرسانی خلیج فارس ، دستور تامین منابع مالی تکمیل خط آبرسانی به شهر وراوی را صادر نمود .

وی در ادامه با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان مهر ضمن بیان رویکرد راهبردی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به طرح موضوع وضعیت آبرسانی و منابع آب این شهرستان پرداخت و بر تلاش و تسریع در تکمیل مجتمع آبرسانی اولویت دار اردوان و فال با لحاظ تامین منابع مالی با کمک استانداری فارس و ردیف های متمرکز طرح های آب روستایی تا پایان سال ۱۳۹۳ تاکید نمود .

مهندس جانباز در حاشیه این این سفر با حضور در شهر اسیر ضمن زیارت قبور متبرک شهدای گمنام این شهر ، در جمع مسئولین شهرستان و استان ،به بررسی آبرسانی کوتاه مدت و مناسب ،لحاظ طرحهای آبرسانی پایدار بلند مدت ،تعیین تکلیف و بررسی امکان انتقال مدیریت آب شهر اسیر از شرکت آبفا روستایی به شرکت آبفا شهری از طریق روش های قانونی و هماهنگی با استانداری فارس پرداخت .

[ سه شنبه 16 ارديبهشت 1393 ] [ 1:7 ] [ نگار رحم خدا ]

سلام به تمامی مخاطبین مزرعه ی سبز

اینجانب نگار رحم خدا دبیر انجمن کشاورزی به اطلاعتان می رسانم که لوح تقدیر استان خوزستان برای نشریه ی مزرعه ی سبز به عنوان نشریه ی برتر دانشجویی در تاریخ 93/02/08  ارسال گردید

[ سه شنبه 15 ارديبهشت 1393 ] [ 23:57 ] [ نگار رحم خدا ]

خبرگزاری تسنیم: معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس گفت: دستگاه بیو جذب تصفیه آب با فناوری پیشرفته و با استفاده از نوعی جلبک قهوه ای توسط دکتر دل آرام نخبه زارع عضو هیئت علمی واحد بندرعباس اختراع شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، محسن دهقانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با کشف نوعی جلبک قهوه ای بومی آب های خلیج فارس توسط این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد به عنوان تصفیه کننده طبیعی آب و اختراع دستگاه بیو جذب تصفیه آب می تواند کمک شایانی به محیط زیست نماید.

وی افزود: این جلبک به عنوان بیومس برای تهیه دو نوع بیوجاذب در فناوری تصفیه آب مورد آزمایش قرار گرفته و پاسخ مثبت داده است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر وجود سیستم های متعارف تصفیه فاضلاب شهری، گفت: سیستم های متداول تصفیه فاضلاب برای سمیت زدایی از فاضلاب های محتوی غلظت های بالا مناسب نیستند و اثرات نامطلوبی بر محیط زیست می گذارند.

دهقانی گفت: اگرچه تکنولوژی بیو جذب در مراحل اولیه توسعه است ولی امید می  رود در آینده با پژوهش های بیشتری در این زمینه گامی مهم در جهت بهبود کیفیت محیط زیست برداشته شود.

وی افزود: با اختراع دستگاه بیو جذب تصفیه آب با فناوری پیشرفته و با استفاده از نوعی جلبک قهوه ای، توسط این استاد دانشگاه آزاد بندرعباس در یک سال گذشته، آمار اختراعات ثبت شده وی به 15 اختراع رسیده است.

دهقانی با بیان اینکه این مخترع در هشتمین جشنواره منطقه ای نوآوری ها و شکوفایی کشور توانست حائز رتبه برتر شود، افزود: تاکنون چند محصول از اختراعات نامبرده به مرحله انبوه سازی  رسیده و از استقبال خوبی در بازار برخوردار بوده است .

منبع خبرگزاری تسنیم

[ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393 ] [ 23:51 ] [ نگار رحم خدا ]

خرید تضمینی گندم از مرز 500 هزار تن گذشت

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون خرید تضمینی این محصول از مرز 500 هزار تن گذشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، حسین صفایی در حاشیه نهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد، افزود: در حال حاضر نمی توانیم خرید تضمینی گندم را به شکل مقطعی با سال گذشته مقایسه کنیم، چرا که در سال جاری با افزایش برداشت در واحد سطح مواجه هستیم.

وی با بیان این که، خوشبختانه پول گندمکاران به موقع پرداخت شده تا دچار مشکل نشوند، اضافه کرد: پیش بینی میزان تولید و خرید گندم در شهریور ماه سال جاری به طور رسمی اعلام می شود.

صفایی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز خرید تضمینی گندم به تدریج در حال تامین است، گفت: سال گذشته قیمت گذاری در دو مرحله انجام شد که همین امر باعث شد در مرحله دوم مابه التفاوت نرخ گندم کمی دیرتر به دست گندمکاران برسد، اما امسال به دلیل اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی با مشکلی مواجه نیستیم.

وی با بیان این که، با افزایش میزان خرید گندم مبلغ ناشی از خرید با یک روز تاخیر به حساب گندمکاران واریز می شود تصریح کرد: محصول گندم به صورت مشترک توسط سازمان تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری می شود.

وی درباره سامانه تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز افزود: هم اکنون سامانه تنظیم بازار محصولات کشاورزی ساماندهی شده است و عملیات ساماندهی این سامانه در حال حاضر از استان های گرمسیری شروع شده است.

وی با بیان این که، این سامانه برای سایر استان های کشور نیز در حال تکمیل است اضافه کرد: بر اساس این سامانه تشکل های کشاورزی، کودهای شیمیایی که مشمول یارانه نیستند و دیگر نهاده های تولید همچون جو و ذرت را تحویل کشاورزان می دهند.

 منبع :جهادکشاورزی
[ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393 ] [ 23:46 ] [ نگار رحم خدا ]
[ دو شنبه 15 ارديبهشت 1393 ] [ 23:38 ] [ نگار رحم خدا ]
دوستان عزیز یکی از مشکلات دانشجویان عزیز این است که نمی دانند چگونه پایان نامه یا پروپوزال خود را

بنویسند بنابراین وب این کتابچه را برای راهنمایی شما دوستان عزیز فراهم وبه صورت رایگان قرار

 داده است امید است که لذت ببرید.

 

 
دانلود کتابچه          کلمه عبور برای دانلود:    www.sib2.ir
[ یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 ] [ 4:26 ] [ نگار رحم خدا ]

نقش ریز مغذی ها در تغذیه صحیح گیاهان

نقش ریز مغذی ها در تغذیه صحیح گیاهان

در جهانی که در ان زندگی می کنیم وعصری که دوران شکوفایی وپیشرفت های فوق العاده بشری است،متآسفانه هر روز ،هزاران  نفر از مردم دچار گرسنگس  یا سوء تغذیه می گردند.همچنین در مقابل رشد تصاعدی جمعیت انسان ،تولید  غذا با رشد خطی افزایش می ابد که این امر لزوم بهره برداری بهینه از منابع کشاورزی ،افزایش عملکرد در واحد سطح  وتغذیه اصولی وطبیعی  محصولا کشاورزی را در پی دارد.در سالهای اخیر کشاورزان جهت افزایش عملکرد  در واحد سطح استفاده بی رویه وغیر اصولی از کودهای شیمیایی  را در پیش گرفته اند که همچنین اثار بیش از حد استفاده از این کودها عواقب جبران نا پذیر ی را در پی داشته است که از آن جمله می توان به تخریب بافت خاک ،تجزیه سریع مواد الی ودر نتیجه فرسلیش سریع خاک های زراعی وباغی ،کاهش کیفیت محصولات بای وزراعی ،کاهش کیفیت محصولات کشاورزی وآلودگی های زیست محیطی ،ماندگاری بقایایی این کود ها  در بافت ها ونسوج گیاهان وحیوانات وسرطان زایی در انسان وسایر موجودات اشاره نمود.

موضوع امنیت غذایی که یکی از عناصر تشکیل دهنده وسعه پایدار است خوشبخانه در یک دهه اخیر در ایران به شدت مورد توجه سیاست گزاران،برنامه ریزان ومتخصصان علوم تغذیه بوده ودر این راستا نیز پیشرفتهایی به وجود آمده است. که دستیابی به مفهوم علمی امنیت غذایی که همانا تآمین نیازهای سلولی  به مواد مغذی (سیری سلولس )است تنها وسط ایجاد تحول وبه کارگیری فن آوری نوین  در بخش کشاورزی ایجاد می گردد.

 

[ یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 ] [ 4:25 ] [ نگار رحم خدا ]

دستگاه کولتیواتور هوشمند گارفورد با استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل تصاویر برای حذف فیزیکی علفهای هرز در بین ردیف و همچنین روی ردیف بین گیاهان مورد استفاده قرار میگیرد.

 

طراحی و توسعه این دستگاه برای استفاده در محصولات نشاء کاری شده از قبیل کاهو، کلم ، کرفس و غیره میباشد، با این حال در بسیاری از محصولات منجمله چغندر قند که به طور منظم و فاصله ردیف مشخص کاشته میشوند کاربرد دارد.

 

در مورد محصول چغندر قند در صورتیکه گیاه سبز همپوشانی نداشته و گیاهان کاشته شده قابل تفکیک از هم باشند میتوان بعنوان دستگاه تنک کن نیز استفاده نمود.

 

سرعت رو به جلو دستگاه تا فاصله 3 بوته در ثانیه امکان پذیر است.

 

حداکثر تعداد ردیفها تا 18 سطر و عرض کار 6 متر میباشد.

[ یک شنبه 14 ارديبهشت 1393 ] [ 4:24 ] [ نگار رحم خدا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب