مزرعه ی سبز
انجمن علمی مهندسی کشاورزی پیام نور دزفول 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چت باکس


علم کشاورزی: ادویه‌ها از دیر باز خواص گیاهی و شفا بخش برای انسان‌ها داشته‌اند و در دوره‌های مختلف زندگی از آن برای رنگ و طعم غذاهایشان استفاده می‌کردند.

زردچوبه جزء ادویه‌های معروفی است که بدن را از بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند و سلول‌های سرطانی را در بدن متوقف می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند استفاده کردن این ادویه پر خاصیت در مغز باعث بهبود و افزایش عملکرد مغز می‌شود و قدرت یادگیری ذهن را برای مسائل درسی و ریاضی در کودکان افزایش می‌دهد.

گفتنی است، آلزایمر و فراموشی از دیگر مشکلات شایع مغزی است که در سالمندان بیشتر است، از این رو با اضافه کردن مقدار زیادی از این ادویه در هر وعده غذایی سالمندان می‌توان روند پیری را کاهش داد و آلزایمر و فراموشی را به تاثیر انداخت.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند زردچوبه باعث "افزایش جریان خون" در مغز می‌شود و از قدیم به علت خاصیت‌های دارویی زیادی که دارد از آن برای کاهش درد مفاصل و درد‌های استخوانی نیز استفاده می‌کردند.

منبع:

 

 

 

[ شنبه 31 خرداد 1393 ] [ 10:37 ] [ نگار رحم خدا ]

پتروکارپوس آنگولنسیس، نام گونه ای از درخت ساج است که در کشورهای آفریقایی یافت می شود و نکته جالب در خصوص آن این است که شیره این درخت شباهت بسیاری به خون جانداران دارد، اما به دلیل مصارف دارویی از این شیره در جهت ساخت داروهای بسیاری استفاده می شود.





[ شنبه 31 خرداد 1393 ] [ 10:25 ] [ نگار رحم خدا ]

به گزارش علم کشاورزی به نقل از ایسنا: این گیاه رینورانیکلی‌فرا (Rinorea niccolifera) نام دارد و توانایی‌اش در جذب فلز نیکل بالا است. این گیاه تا 18 هزار گرم در تن از این فلز را در خود جای می‌دهد. در سراسر جهان فقط 450 گونه گیاه با این خاصیت وجود دارند.

دکتر مرلین، محقق فیلیپنی می گوید: در بخش غربی لوزون واقع در فیلیپین منطقه‌ای شناخته شده وجود دارد که خاکی دارای فلزات غنی است. استفاده این گیاه از خاک موجب حذف فلزات سنگین از خاک می‌شود. 

[ شنبه 31 خرداد 1393 ] [ 10:16 ] [ نگار رحم خدا ]

آب و هوای مناسب زعفران:
زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستانهای ملایم و تابستان گرم و خشک باشد بخوبی می روید

  مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است و لیکن چون دوران رشد آن مصادف با پائیز و زمستان و اوایل بهار است طبعا در این ایم به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد. در دوره خواب یا استراحت گیاه (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابراین کشت و کار آن در مناطق گیلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست. اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که ضمنا در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است. با این وجود در برخی از روستاهای بیرجند و قاین در زیر سایه بوته های زرشک و درختان بادام که در تابستان کمتر آبیاری می شوند کاشته می شود.
حداکثر دمای این گیاه بین 40 تا 35 درجه سانتی گراد و در ارتفاع بین 1300 تا 2300 متر از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده است.

منبع :

http://www.sabziran.ir/index.php?action=page&pid=1805


ادامه مطلب
[ شنبه 31 خرداد 1393 ] [ 10:9 ] [ نگار رحم خدا ]
[ شنبه 31 خرداد 1393 ] [ 9:24 ] [ نگار رحم خدا ]

یک ماده افزودنی خاک بوده که آب و مواد غذایی را جذب و حفظ می کنند و با خاک کشت همراه گشته و به رشد مطلوب گیاه ،کاهش اتلاف آب و هزینه های آبیاری کمک می نماید اساس ساخت این پلی مرها آلی بوده و به صورت مصنوعی تولید می گردند از پلی اکریلات پتاسیم و کوپلمیرهای پلی اکریل آمید ساخته شده و ویژگی منحصر به فرد آن بالا بودن ظرفیت جذب آب و حفظ آن است این مواد پس از استفاده مستمر ، در خاک کشت هیچگونه تغییری ایجاد نمی نماید و گیاهان ، ارگانیسم های زنده خاک یا آب سطحی را آلوده نمی سازند. مطالعات توسط سازمان محیط آلمان و سایر کشورها نشان داده که استفاده از این ماده هیچگونه عوارضی برای انسان ، گیاه و خاک و محیط زیست ندارد این مواد تقریباً 500 – 200 برابر وزن خود آب جذب می کنند ، در این حال پس از آبگیری دانه های خشک مواد سوپر جاذب ژل دانه دانه بوجود می آورند با استفاده از این پلی مر می توان دور آبیاری را افزایش داد . این مواد شامل سه نوع کاتیون ، آنیونی و خنثی می باشد که در کشاورزی نوع آنیونی آن با داشتن بار منفی مورد توجه می باشد . سوپر جاذبه های آنیونی با دارا بودن قابلیت بالای ظرفیت کاتیونی قادرند علاوه بر جذب مقادیر قابل توجهی آب ،کاتیونهای موثر و مفید در رشد گیاه را در خود جذب کنند و ضمن جلوگیری از هدر رفتن آنها در موقع لزوم آنها را در اختیار گیاه قرار دهند. این مواد بی بو ، بی رنگ و بدون خاصیت آلایندگی خاک ، آب و بافت گیاهی می باشند.

 

منبع : مرکز مقالات کشاورزیAKE( بزرگترین وبلاگ کشاورزی ایران )

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 خرداد 1393 ] [ 10:16 ] [ نگار رحم خدا ]
مقدمه:
خاکورزی حفاظتی در مناطق خشک
خاکورزي حفاظتي از دهه 1940 در اروپا و آمريكا به عنوان يك سيستم جايگزين گاوآهن برگردان‌دار، به علت خشکسالی­های بوجود آمده و به منظور جلوگيري از فرسايش آبي و بادي مورد توجه قرار گرفت و كشاورزي بدون شخم براي اولين بار معرفي گرديد. علاوه بر حفظ و نگهداري منابع آب و خاك، سلامتي مواد غذايي، حفظ طبيعت و محيط زيست از موارد دیگری است که در شرايط كنوني توجه كشورهاي پيشرفته را در استفاده از سيستمهاي خاك‌ورزي حفاظتي به خود معطوف داشته است.یکی از مشخصات مناطق خشک ونیمه خشک ما پایین بودن رطوبت هوا که موجب افزایش شدت تبخیر وتعرق میشود و در نتیجه باعث افزایش آب مورد نیاز گیاه میگردد که یکی از راههای کاهش تبخیر حفظ بقایای گیاهی در سطح یا نزدیک سطح خاک در مناطق خشک به خصوص در فصل تابستان که میتوان دور آبیاری را افزایش داد واز مشخصات دیگر منطقه فقیر بودن خاک از مواد آلی است که مدیریت بقایای گیاهی از روش های اصلاح و حاصلخیزی این مناطق میباشد .
خاکورزي حفاظتي :
    هدف از خاك‌ورزي حفاظتي كاهش شدت عمليات خاك‌ورزي و مديريت بقاياي گياهي موجود در سطح خاک مي‌باشد. هرگونه تلاش در كم‌كردن شدت عمليات خاك‌ورزي، كاهش عمق شخم و يا سست و لق‌كردن خاك بدون زیر و رو (برگرداندن) کردن آن، خاك‌ورزي حفاظتي محسوب مي‌گردد. در اين سيستم پس‌مانده‌هاي محصول قبلي تماماً يا قسمتي از آن (حداقل 30 درصد) در سطح يا نزديك سطح خاك نگهداري مي‌شود حفظ بقاياي گياهي در سطح يا نزديك سطح خاك در روش‌هاي خاك‌ورزي حفاظتي باعث حفظ رطوبت خاک، جلوگيري از شستشوي ذرات خاك بر اثر ضــربات باران در اراضی شیب دار و كاهش فرسايش آبي می­گردد، همچنين كاهش شدت برهم‌زدن خاك در سيستم خاك‌ورزي حفاظتي از خردشدن و جابجايي زياد ذرات خاك و پودرشدن آن جلوگيري كرده و باعث كاهش فرسايش بادي ‌می­گردد.
چگونگی اعمال خاکورزی حفاظتی در مناطق خشک :
برگردان نکردن خاک و حفظ بقایای گیاهی در سطح در صورت عدم اعمال مدیریت صحیح می­تواند موجب بروز موانعی در کشت محصول بعدی گردد. وجود زياد علفهاي هرز، يكي از مشكلات مشاهده شده در سيستم خاك‌ورزي حفاظتي مي‌باشد. دانه‌هاي باقي‌مانده محصول قبلي و بذور علفهاي هرز به علت حفظ بقاياي گياهي در سطح خاك و عدم برگردان ‌‌شدن خاك،  شرايط مساعدی براي سبزشدن در اين روش خاك‌ورزي را دارند. اين مشكل در تناوب غلات با محصولات رديفي به علت ريزش بذور غلات از كمباين و قرار گرفتن در ترک­های زمين و سبز شدن سریع تر آنها نسبت به محصول اصلی بیشتر مشاهده می­گردد.
علاوه بر آن حفظ بقايای گیاهی در سطح خاك در خاك‌ورزي حفاظتي در طي كشت‌هاي متوالي به خصوص در مناطق با نظام دو كشتي كه فرصت كمتري براي پوسيدن‌ بقايا وجود دارد، تجمع بقاياي گياهي در سطح را به دنبال خواهد داشت. حجم زياد بقاياي گياهي در سطح خاك، خطر ابتلا به بيماريها و حمله آفات را افزايش مي‌دهد. در این پروسه عمل کاشت و مبارزه با علفهاي هرز با افزايش حجم بقايا به مرور زمان مشکل مي­گردد.
همچنین متفاوت بودن شکل بستر کاشت در دو محصول متوالی (بستر  پشته‌اي و مسطح) از موانع دیگردر اعمال روش حفاظتی می باشد. بطور مثال غلات در برخی استانهای کشور بصورت مسطح و ذرت بر روي پشته‌ كاشته مي‌شود. بنابر این برای اعمال خاک­ورزی حفاظتی نیاز به یک مدیریت خاص می­باشد که بتواند مشکلات اشاره شده را تا حد زیادی کاهش دهد. مطالعات و آزمایش­های انجام شده در ایران مشخص نموده که در بین روش های مختلف مدیریتی که در دنیا در دست اجرا است روش خاک­ورزی پشته­ای با شرایط مناطق خشک ایران تطابق بیشتری دارد
ازاهداف کلی خاکورزی حفاظتی :
کنترل فرسایش
افزایش باروری خاک
باقی ماندن رطوبت درخاک
افزایش بازده مصرف آب
کاهش مصرف انرژی و نیروی کارگری ومصرف نهاده ها
روش‌هاي خاکورزي حفاظتي
كم‌خاك‌ورزي و بي‌خاكورزي دو روش متداول در خاك‌ورزي حفاظتي است. در  روش كم‌خاك‌ورزي عملیات  بر حسب نوع گیاه و میزان بقایای محصول قبلی تا عمـــق کــافی(15-8 سانتی متر) برای قرار دادن کود و بذر و مخلوط کردن بقایا با لایه سطحی انجام می گیرد. در روش بي‌خاك‌ورزي هیچ نوع عملیات خاک ورزی صورت نمی­پذیرد و تنها ماشین کاشت كود و بذر را باحداقل به هم خوردگي در خاك قرارمی ­دهد. در روش بي‌خاك‌ورزي بقاياي گياهي در سطح خاك(روی خاک) رها می گردند.
          روش های خاکورزی حفاظتی در مناطق مختلف دنیا با توجه به شرایط خاک و اقلیم هر منطقه بومی گردیده و از مزایای ویژه ای که برای آن منطقه دارد استفاده می‌گردد.
مزاياي خاكورزي حفاظتي در مناطق خشك :
حفظ رطوبت خاك
افزايش درجه حرارت خاك در فصل پاييز و تعديل آن در فصل تابستان
افزايش حاصلخيزي خاك
پيش­رس كردن محصول در نظام دو كشتي
 
مشکلات موجود درانجام کشاورزی حفاظتی؛
الف- مشکلات اساسی موجود:
1-    عدم آگاهی کشاورزان از سیستم کشاورزی حفاظتی
2-     عدم وجود دستگاههای خاکورز مرکب به اندازه نیاز
3-    عدم وجود دستگاههای بذر کار کشت مستقیم به اندازه نیاز
ب-مشکلات فنی:
1-    عدم تسطیح  مناسب اراضی
2-    رویش سریع علف های هرز قبل از سبز شدن محصول اصلی
3-    عدم  تخمین جگالی ظاهری خاک و تشخیص درصد میزان ماده آلی موجود خاک توسط کارشناسان
4-    عدم انتخاب مزارع دارای شرایط  ماسب نوع کشت( کم خاکورزی؛بی حاکورزی)
 
پیشنهادات:
باتوجه به سابقه دیرینه بعضی از کارشناسان و تجربه چند ساله در کشت و زراعت  لذا لازم است که نظرات آنها رامحترم شمرد و در صورت صلاحدید آن را توصیه نمود.
لازم  است اجرای طرح مدیریت بقایای گیاهی را یک پروژه اجباری دیکته شده تلقی ننمود تا اگر چنانچه جائی نتیجه ای منفی داشت ؛ تبلیغات سوئی علیه این طرح بی نظیر نشود.
با توجه به رهیافت های موجود ترویجی در کشور نسبت به فرهنگ سازی و آموزش زارعین اقدام نمود و این مهم نیاز به برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات ویژه دارد.
منبع:
پژوهشگر:
یوسف خرم کارشناس مکانیزاسیون
 
آبانماه 1390
 
[ پنج شنبه 29 خرداد 1393 ] [ 10:14 ] [ نگار رحم خدا ]
تصویر زیبای ایران از یک ماهواره
منبع:پایگاه خبری تحلیلی

 

بترکه چشم حسودش ان شا له

[ پنج شنبه 29 خرداد 1393 ] [ 9:17 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه

 جو با نام علمي )2N=14  )  (Hordeum Vulgar  ) يكي از مهمترين گياهان خانواده غلات  مي باشد  و از نظر ميزان توليد در مرتبه پنجم پس از گندم و برنج و ذرت و سيب زميني (FAO1995 ) قرار دارد . گياه جو  در ابتدا فقط به عنوان علوفه مورد استفاده قرار مي گرفت . اما امروز به طور گسترده در تغذيه انسان و بالاخص در تهيه نوشيدني ها و مالت به كار مي رود. جو به دو گروه 2 رديفه و 6 رديفه تقسيم مي شود. جو 2 رديفه بيشتر در صنعت مالت سازي و6 رديفه در صنايع غذايي بكار مي رود و داراي عملكرد بالاتري نيز مي باشد. منشاء واقعی جو هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از محققین، خاستگاه این گیاه را کوه های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می دانند. بر پایه نظریه والیوف، مبداء جوی ریشک دار و غلاف دار، کشور اتیوپی و شمال آفریقا و مبداء نوع بدون ریشک، ریشک کوتاه و کلاهک دار، آسیای جنوب شرقی، به ویژه چین، ژاپن و تبت است.

جو برای تعداد زیادی از مردمان نواحی سردسیر و خشک به خصوص خاور میانه و شمال آفریقا منبع غذایی مهمی به شمار می رود. البته امروزه بیشتر برای خوراک دام و تهیه ی فراورده های تخمیری از این گیاه استفاده می کنند.

جو یکی از غلات مهم در جهان است که به عنوان غذا مورد استفاده بشر و حیوانات قرار می گیرد. این گیاه علفی متعلق به خانواده گرامینه (گندمیان) می باشد. و دارای انواع زراعی و وحشی می باشد.

گونه های زراعی جو سه دسته هستند: شش پر، دوپر و جوی چهار پر. این گیاه نسبت به گندم سازگارتر بوده و در همه نواحی معتدل و در بسیاری از نقاط سردسیر هم به عمل می آید. در دیم زارهایی که رطوبت خاک و بارندگی برای رشد گندم ناکافی باشد، جو می تواند جایگزین آن شود.

 

منابع:

 

www.daneshname.roshd.ir1.

 

www.fa.wikipedia.org2.

 

www.jago.ir  .3

 

www.profiles.roshd.ir.4

 

5. www.sid.ir

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 28 خرداد 1393 ] [ 12:3 ] [ نگار رحم خدا ]

چشمه ای با رنگ های شگفت انگیز

پارک ملی یلو استون در امریکا نخستین پارک ملی جهان و شگفت انگیز ترین مناطق زمین محسوب می‌گردد که شهرتش را مدیون حیات وحش و ویژگی‌های انرژی زمین‌گرمایی خود و به خصوص جلوه محبوب آن، آبفشان الد فیثفول است. این پارک ملی دارای اکوسیستم‌های متنوعی است که جنگل‌های کوهستانی آن اکوسیستم غالب را شکل می‌دهد.

یکی از مناظر خیره کننده در پارک ملی یلو استون، چشمه آب گرم آنست. درون این چشمه آب گرم زیبا باکتری های مختلفی زندگی میکنند و تجمع آنها در سطوح مختلف باعث ایجاد رنگ های فوق العاده ای در اطراف چشمه شده است که انگار آب در رنگ های شگفت انگیزی نقاشی شده است.

 

اين چشمه  بزرگترين چشمه ي آب گرم در آمريکا و سومين چشمه بزرگ در دنيا است که در کنار آنها در نيوزيلند است.

و در حوضه ميانه ي راه چشمه آب گرم واقع شده است.

چشمه آب گرم منشوري250 تا 300 متر عرض و 160 متر عمق دارد.

رنگهاي روشن و شفافي اطراف آن است حاصل از تجمع و وجود رنگ دانه هاي باکتري هاي ميکربي به نام حصير( mats) است.که در گوشه هاي کناري و لبه ها ،از مواد معدني آب تغذيه و رشد مي کند. اين باکتري ها رنگهايي از رنج سبز تا قرمز توليد مي کند. تعداد رنگها در اين ميکروب به نسبت کلروفيل و کاروتن بستگي دارد.

در تابستان اين ميکروب به سمت نارنجي و قرمز گرايش پيدا مي کند. در حالي که در زمستان معمولاً به رنگ سبز تيره در مي آيد.

در مرکز چشمه هيچ گونه از اين نوع باکتري رشد نمي کند و بي حاصل است، زيرا در اين نقطه درجه حرارت بسيار بالا است.

منبع:

مهديه زمردکار _ گروه کودک و نوجوان سايت تبيان

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 28 خرداد 1393 ] [ 11:12 ] [ نگار رحم خدا ]

کلم مرداب بانام علمی Symplocarpus foetidus از خانواده ی Araceae دارای گل آذینی با خاصیت گرما زایی عجیب است ، در فصل زمستان که دمای هوا بسیار پایین است و همه چیز یخ زده این گیاه می تواند گرمایی برابر با ۷۰درجه فارنهایت ایجاد کند ، که این امرباعث ذوب شدن برف های اطراف گیاه می شود . کلم مرداب در نواحی مرطوب ، نزدیک به آب و در اطراف مرداب ها رشد می کند. ارتفاع این گیاه به ۳۰تا۶۰سانتی متر می رسد. گیاه دارای برگهای بزرگ و گل آذین غیر عادی است که در اواخرزمستان از میان برف ها به نمایش در می آید.برگهای کلم مرداب همیشه بعد از تشکیل گل آذین ظاهر می شود. گیاه به صورت متراکم رشد می کند ،البته این موضوع از رشد دیگر گیاهان در میان انبوهی از کلم مرداب جلوگیری نمی کند .تکثیر و گرده افشانی گیاه به خاطر بوی تعفنی که گیاه از خود منتشر می کند به دست حشراتی مثل مگس ها و پروانه ها و سوسک ها انجام می شود. کلم مرداب گیاهی چند ساله است ، بعضی منابع اظهار می کنند که این گیاه می تواند حتی تا ۱۰۰سال هم زندگی می کند

منبع:

انجمن علمی کشاورزی شهر فریمان

[ چهار شنبه 28 خرداد 1393 ] [ 10:23 ] [ نگار رحم خدا ]

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 19:36 ] [ نگار رحم خدا ]

مسعود بهنود در مطلبی با عنوان "داستان ما از زبان رافائل" با اشاره به عکس های منتشر شده از کشتی غرق شده رافائل در نزدیکی بوشهر، به جزئیاتی از  این کشتی بزرگ تفریحی نیز اشاره کرد که بخش هایی از آن را می خوانید.

* نویسنده این سطور در بهار تا تابستان سال 56 در گردشی در جنوب کشور برای گرفتن یک فیلم متوجه حضور یک کشتی تفریحی بزرگ در کنار بندر بوشهر شد. عظمت و زیبائی کشتی چنان بود که از هواپیما هم دیده می شد. و این باعث  کنجکاوی شد. همان روز کاشف به عمل آمد که این رافائل است. در گزارشی که همان روزها در این باره نوشتم به نقل از یک نشریه ایتالیایی نشانه های کشتی رافائل را دادم.

* به طور خلاصه این رافائل چنان نبود که بتوان از کنارش بی تفاوت گذشت.  به خصوص در آن زمان که هنوز آبراهامویچ و دیگران کشتی های بزرگ تفریحی نداشتند و طراحان به نام برای ثروتمندان این هتل های گرانبها با سوخت هسته ای و هلی کوپتر در عرشه نساخته بودند، که اینک ساخته اند، و در سواحل جنوب فرانسه و ایتالیا صف کشیده اند و تابستان ها پاپاراتزی ها اطرافشان کمین کرده اند تا زیبارویان و نامداران را صید کنند هنگام میهمانی و سفر با این کشتی ها، که رویا ها را روی اب حرکت می دهند.

 منبع:
 

ادامه مطلب
[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 19:21 ] [ نگار رحم خدا ]

تصوير بازسازي شده كشتي رافائل هنگامي كه توسط همواپيماهاي عراقي بمباران شد...

http://8pic.ir/images/05518482874456058904.jpg

دکتر حسین دلشب مدیرکل محیط زیست استان بوشهر  در مصاحبه با نسیم جنوب:

مخالفت محیط زیست با بیرون کشیدن رافائل از بستر خلیج فارس

اكثر كشورهاي حاشيه خليج فارس آرزوي داشتن زیستگاه دریایی همانند رافائل را دارند

منبع:پایگاه خبری تحلیلی نسیم جنوب

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 18:52 ] [ نگار رحم خدا ]
گل گاوزبان را تنهای مصرف نکنید
گل گاوزبان را تنهای مصرف نکنید
 
خیلی از افراد به مصرف روزانه دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، آیا این عادت اشتباهی است؟

به‌طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش گل‌گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید برای خرید گل‌ها و برگ‌هایی که می‌توان از آنها دمنوش‌های گیاهی تهیه کرد، توجه لازم داشت و از مکان‌های معتبر، چنین محصولاتی را خریداری کرد چون گاهی در مخلوط کردن برگ‌ها و گل‌ها در برخی عطاری‌ها و مراکز فروش این محصولات تقلب اتفاق می‌افتد.

خوردن این خوراکی‌های تقلبی هم باعث بروز مشکلاتی می‌شود. با این حال، ‌اگر گل‌گاوزبان را از مراکز معتبر تهیه کنید، می‌توانید دمنوش آن را با مخلوط کردن گل و آب‌جوش و دم کردن آن به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور آماده کنید.

افرادی که به مصرف دمنوش گل‌گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود.

به‌همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آبلیمو میل کرد. مخلوط کردن گل گاوزبان با سنبل‌الطیب، قبل از دم‌کردن آن هم می‌تواند خاصیت افزایش‌دهنده فشار خون دمنوش گل گاوزبان را تعدیل کند.

بهترین شیرین‌کننده‌ای هم که می‌توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است. شما می‌توانید نبات را از همان ابتدا داخل قوری دمنوش بیندازید تا طعم آن با طعم نوشیدنی‌تان ترکیب شود.

گل گاوزبان، گلبرگ خالص است و دم کردن آن بیش از ۱۰ دقیقه، لازم نیست. از طرفی ممکن است عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی‌مدت از دست برود.

افرادی که رنگ سیاه گل‌گاوزبان را دوست ندارند هم می‌توانند با افزودن یک عدد لیموعمانی کوچک به قوری دمنوش یا چند قطره آبلیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی آرام‌بخش و مدر شوند.

خاصیت آرام‌بخشی گل‌‌گاوزبان باعث می‌شود مصرف آن به‌عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

منبع :سلامت ایران

[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 10:6 ] [ نگار رحم خدا ]
زیباترین باغ دنیا با گلهای طبیعی (باغ بوچارت )
حتما تا به حال در مورد باغ بوچارت (butchart) چیزهایی شنیده اید. این باغ که در ونکور کانادا واقع شده امروز به یکی از دیدنی ترین مکان های دنیا تبدیل شده است. باغی كه در جزیره ونكور كانادا و در فاصله‌ی ۲۱ كیلومتری از شهر ویكتوریا واقع شده و سال تأسیس آن به ۱۹۰۴ میلادی می‌رسد. یك باغ كاملاً رؤیایی با حدود ۲۰ هكتار وسعت كه حقیقتاً میتوان آنرا شاهكار معماری سبز نامید.

به گزارش تک ناز در حقیقت شاید بتوان این پردیس افسانه‌ای را مؤثرترین و گویاترین سروده‌ی انسان‌ساز در ستایش مادر طبیعت دانست. جالب اینكه از این باغ پرشكوه و بی‌مانند سالانه بیش از یك میلیون نفر بازدید می‌كنند و دولت كانادا همزمان با یكصدمین سال تولد این باغ بهشتی، آن را به عنوان یك سند ملی، تاریخی به ثبت رساند.

دیدن تصاویر زیر شاید انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایرانی به وجود آورد تا به جای ساختن سازه‌های آلوده‌كننده‌ای كه آب و خاك این كشور را هدف قرار داده‌اند، دست به برپایی قطعه‌ای از بهشت در سرزمین مادری‌شان بزنند؛ همان گونه كه خانم و آقای بوچارت در بیش از یكصد سال پیش چنین كردند و كاربری كارخانه سیمان خود را به زیباترین باغ جهان تغییر دادند. كاری ماندگار كه می‌تواند همچون باغ بوچارت آنها را ثروتمند هم بسازد.

لازم به یاد آوری است که اکثر کشور های جهان حتی مناطقی بسیار دور و کم بنیه (از نظر تاریخی و اجتماعی) هم در این مجموعه باغی نمونه از سرزمین خودشان را دارند و در ابتدای ورودی باغ؛ پرچم کشور آنها بر سر در قرار داده شده اما نام و نشانی از ایران که زیباترین باغها با خصوصیات و مشخصات خودش را در طول تاریخ داشته نیست. اینكه اگر انسان بخواهد می‌تواند بزرگترین و زیباترین شعر را در ستایش طبیعت بیافریند، باغ بوچارت یكی از سحرانگیز‌ترین سازه‌های بشری در ستایش طبیعت است.

 

زیباترین باغ دنیا با گلهای طبیعی (باغ بوچارت )


ادامه مطلب
[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 9:44 ] [ نگار رحم خدا ]

شاهکارهای باغبانی در فستیوال گل و گیاه - فلوریدا


ادامه مطلب
[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 9:38 ] [ نگار رحم خدا ]
ماده غذایی آهن،یکی از مواد غذایی کم مصرف است که وجود آن به اندازه کافی برای رشد گیاهان زراعی و باغی لازم است و در تشکیل سبزینه گیاهان زراعی و باغی نقش ارزنده ای دارد. به دلیل آهکی بودن بخش زیادی از خاک های زراعی و باغی کشورمان، بسیاری از محصولات زراعی از کمبود آهن رنج می برند. نشانه های کمبود آهن معمولاً از برگ های جوانتر گیاه شروع می شود. دراثر کمبود آهن لکه های مایل به زرد بین رگبرگ های برگ های جوان ایجاد می شود ولی رگبرگ ها سبز باقی می مانند. با ادامه این کمبود و در مراحل بعدی، زردی در تمام برگ به سرعت پیشرفت می کند.
آشنایی با کمبود کود آهن در مزارع ،گلخانه وباغات و نحوه تشخیص، مقابله وکنترل آن

منبع:

اطلاعیه های مدیریت جهاد کشاورزی و تجربیات خود(محمد شقاقی) وسایر همکاران

 

ادامه مطلب
[ دو شنبه 26 خرداد 1393 ] [ 9:30 ] [ نگار رحم خدا ]

بررسی اثر مبارزه شیمیایی و روش خاک‌ورزی بر کنترل علف‌های‌هرز

 

و عملکرد دانه ذرت در شوشتر.

 

محمد علی شعیبی*1، قدرت الله فتحی2، سعید سعیدی پور3، غلام رضائی4

 

1.        دانشجوی کارشناسی ارشد شناسایی و مبارزه با علفهای هرز دانشگاه آزاداسلامی شوشتر.

 

2.        استاد دانشگاه آزاداسلامی شوشتر

 

3.        استادیار دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر

 

4.        مدرس دانشگاه پیام نور واحد ترکالکی

 

ایمیل نویسنده مسئول:ma.shoeybi@hotmail.com

 

چکیده:

    به منظور تعیین اثرات نوع خاک‌ورزی و مقایسه کارائی علف کش های رایج در زراعت ذرت در کنترل علف‌های‌هرز و اثرات آنها بر عملکرد و اجزا عملکرد آزمایشی به صورت کرت‌های‌خرد‌شده در قالب بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار در سال زراعی1390 در منطقه میان‌آب شوشتر انجام شد. بدین منظور دو فاکتور نوع خاک‌ورزی و نوع علف‌کش مورد بررسی قرار گرفت. فاکتور اصلی نوع خاک‌ورزی با دو فاکتور خاک‌ورزی مرسوم و حفاظتی و فاکتور فرعی شامل 4 فاکتور مصرف علف‌کش‌های‌ای‌پی‌تی‌سی، آترازین+آلاکلر، بدون مصرف علف‌کش و مصرف علف‌کش لوماکس بودند. اثر نوع خاک‌ورزی و سطوح علف‌کش و اثرات متقابل بر تراکم و وزن خشک علف‌های‌هرز بسیار معنی‌دار بود و مصرف علف کش لوماکس در خاک‌ورزی حفاظتی توانست نتایجی مشابه با خاک‌ورزی مرسوم و علف‌کش لوماکس حاصل نماید. اثر نوع خاک‌ورزی بر عملکرد دانه معنی دار نشد، اما اثر سطوح علف‌کش معنی دارشد و همچنین اثرات متقابل این دو نیز معنی دار نشد. تیمارخاک‌ورزی مرسوم و علف‌کش لوماکس و خاک ورزی حفاظتی و علف‌کش لوماکس به ترتیب با عملکرد دانه 9175 و9015 کیلوگرم در هکتار در یک سطح آماری قرار گرفتند. بنابراین با توجه به مزایای فراوان زیست محیطی و تلاش در جهت کشاورزی پایدار اعمال خاک‌ورزی‌حفاظتی و کاربرد علف‌کش لوماکس توصیه می‌گردد.

[ یک شنبه 25 خرداد 1393 ] [ 19:26 ] [ نگار رحم خدا ]

محورهاي همايش:
- گياهان دارويي مناسب كشت ديم
- ديمكاري گياهان دارويي در مناطق پر باران
- استحصال آب باران و آبياري تكميلي در كشت ديم
- مكانيزاسيون ديم كاري گياهان دارويي
- تعيين زون هاي مناسب ديم كاري گياهان دارويي در ايران
- كشت مخلوط گياهان دارويي، مرتعي و زراعي
- اصول ديم كاري در مناطق ناهموار
- كاربرد دانش بومي در كشت ديم گياهان دارويي
- اهميت به نژادي و به زراعي در موفقيت كشت ديم گياهان دارويي
- ديمكاري گياهان دارويي در مناطق مختلف جهان
- مميزي كيفيت گياهان دارويي در شرايط ديم
- روشهاي نوين در ديم كاري گياهان دارويي

.

 ارسال مقاله با فرمت word از طريق پست الكترونيكي deim.imps@gmail.com صورت پذيرد.
مكان: تهران، مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كشور

آدرس دبيرخانه:تهران، كيلومتر 5 آزاد راه تهران- كرج، خروجي پيكانشهر، انتهاي 20 متري دوم، بلوار مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كشور.
تلفكس: 02144580212
همراه: 09357604757

 
منبع:

گروه مشاوران جوان کشاورزی استان خوزستان

[ یک شنبه 25 خرداد 1393 ] [ 19:23 ] [ نگار رحم خدا ]

[ شنبه 24 خرداد 1393 ] [ 20:56 ] [ نگار رحم خدا ]

طلوع خورشید در دریای مازندران
t.jpg

غروب خورشید در خلیج همیشه فارس

fars.jpg
 

 

منبع:

 

 
[ شنبه 24 خرداد 1393 ] [ 18:25 ] [ نگار رحم خدا ]

سال هاست که پادشاهی سعودی طرحی عظیم را دنیال می کند تا در کشاورزی و مواد غذایی به خودکفایی برسد.

بر اساس آمار ارائه شده جمعیت خاورمیانه تا سال 2050 به بیش از 600 ملیون نفر می رسد و کشورهای این منطقه که اکثرا با کم ابی مواجه اند در آن زمان با مشکل تامین مواد غذایی روبرو خواهند شد.

بر این اساس، هریک سعی دارند تا با طرح های بلند پروازانه( آب کشی مشهور قذافی در صحرای لیبی ، طرح انتقال آب نیل حسنی مبارک در مصر، پروژه ایران رود در ایران) یا تبدیل صحرای عربستان به قطب کشاورزی این مشکل را حل نمایند.

اگر امروز بر بالای صحرای عربستان پرواز کنید نقاط سبز رنگی را در این صحرا خواهید دید که مزارع کشاورزی و دامداری می باشند.

در این پروژه که دو دهه است با حمایت خاندان سعودی دنبال شده است، با حفر چاه های خیلی عمیق،آب های زیر زمینی را به روی کویر می آورند.
مشکل اینجاست که پس از 20 سال این سفره آب های زیر زمینی که مربوط به دوران یخبندان بوده است در حال تمام شدن است و 75 درصد آن مصرف شده.

عربستان به دنبال راه های دیگری برای تامین آب این مزارع و گسترش آن هاست.

منابع:
http://www.kleanindustries.com/s/environmental_market_industry_news.asp?ReportID=562880
http://infranetlab.org/blog/farming-desert
http://magazine.flyart.biz/meteorology/climate/desert-saudi-arabia-aerial/

[ شنبه 24 خرداد 1393 ] [ 18:12 ] [ نگار رحم خدا ]

دانلود پاورپوینت بسیار زیباری راسته گوشخیزک ها(Dermaptera)

 

نام این راسته، از دو واژه یونانی Dermatos به معنای پوست و Ptera به معنای بال گرفته شده است و اشاره به بال جلو ضخیم این حشرات دارد. نام گوشخیزک (Earwig) از یک باور نادرست قدیمی که گوشخیزک ها از طریق سوراخ گوش خود را به مغز انسان رسانده و در آنجا تخمگذاری می کنند، به وجود آمده است. جالب است که در کشورهای مختلف دنیا مثل انگلستان، آلمان، هلند، اسلواکی، رومانی و از آن جمله ایران، برای این حشرات از همین نام عمومی استفاده می شود. این مطلب  توسط توسط وب سایت حشرات از منظر گیاه پزشکی به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می گیرد و کپي برداري بدون ذکر منبع مجاز نمي باشد.

لینک دانلود مستقیم  از سرور سایت

پسورد تمامی فایل های زیپ: www.insectology.ir

برای دانلود تمامی کتاب های حشره شناسی اینجا کلیک کنید.

برای معرفی تمام کتاب های گیاهپزشکی اینجا کلیک کنید.

برای دانلود تمام نرم افزارهای گیاهپزشکی اینجا کلیک کنید.

[ شنبه 24 خرداد 1393 ] [ 18:11 ] [ نگار رحم خدا ]

اعمال شب و روز نیمه شعبان

دعا و نیایش

شب نیمه شعبان، شب بسیار مباركى است. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است كه از امام محمدباقر علیه‌السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیلة القدر افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و ایشان را به مَنّ و كَرَم خویش مى‌آمرزد. پس سعى و كوشش كنید در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب، كه آن شبى است كه خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود كه سائلى را از درگاه خود تا زمانی كه مطلب گناهی را درخواست نکند؛ دست خالى برنگرداند. و آن شبى است كه قرار داده حق تعالى آن را از براى ما به مقابل آن كه قرار داده شب قدر را براى پیغمبر ما صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله. پس كوشش كنید در دعا و ثنا بر خداى تعالی و از جمله بركات این شب مبارك آن است كه ولادت با سعادت حضرت صاحب عصر امام زمان ارواحُنا لَهُ الفداء در سحر این شب سال دویست و پنجاه و پنج در سامراء واقع شده و باعث مزید شرافت این شب مبارك شده است .

 

براى شب نیمه شعبان چند عمل وارد شده است:

1- غسل، كه باعث تخفیف گناهان مى‌شود.

2- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است كه هر كس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى كه دل‌ها بمیرند.

3- زیارت امام حسین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب

و باعث آمرزش گناهان است و هر كس بخواهد با او مصافحه كند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت كند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است كه به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان بلند كند و زیارت كند آن حضرت را به این كلمات: "اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ." و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به این كیفیت زیارت كند امید است كه ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود .

دعا و نیایش

4- خواندن دعایی كه شیخ و سیّد نقل كرده‌اند و به منزله زیارت امام زمان صلوات الله و سلامُه عَلَیْهِ است.اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا (هذِهِ) وَ مَوْلُودِها

خدایا به حق این شبى كه ما در آنیم و به حق آن كس كه در آن به دنیا آمده

وَ حُجَّتِكَ وَ مَوْعُودِهَا الَّتى قَرَنْتَ اِلى فَضْلِها فَضْلاً فَتَمَّتْ كَلِمَتُكَ

و حجتت و موعود آن كه همراه كردى به فضیلت این شب فضیلت دیگرى و بدین سبب تمام شد كلمه تو

صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِكَ وَلا مُعَقِّبَ لاِیاتِكَ نُورُكَ الْمُتَاَلِّقُ

به راستى و عدالت تغییر دهنده‌اى براى كلمات تو نیست و پس زننده‌اى براى آیات تو نیست آن نور درخشانت

وَ ضِیاَّؤُكَ الْمُشْرِقُ وَ الْعَلَمُ النُّورُ فى طَخْیاَّءِ الدَّیْجُورِ الْغائِبُ

       التماس دعا

                                                                                                       گروه دین و اندیشه تبیان

                                                                                                                مهری هدهدی


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 22 خرداد 1393 ] [ 19:40 ] [ نگار رحم خدا ]
[ پنج شنبه 22 خرداد 1393 ] [ 19:36 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه:
احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاک وآب و یا اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافته است.
برای اطلاع رسانی مناسب به متقاضیان احداث گلخانه مجموعه ای تحت عنوان (آشنایی با کشت های گلخانه ای) تدوین نموده که حاوی اطلاعات اجمالی از انواع محصولات گلخانه ای سازه ها و چگونگی صدور پروانه تأسیس گلخانه می باشد. که امید است مورد استفاده علاقه مندان تولیدات محصولات گلخانه ای قرار گیرد.

1- تعریف گلخانه:
 گلخانه بخش محدودی از فضاست که در آن کلیه عوامل محیطی قابل کنترل بوده و برای کشتهای متراکم و تولید محصول خارج فصل و یا خارج از محیط طبیعی گیاه احداث میگردد.
 
2- انواع گلخانه ها :
گلخانه ها از نظر نوع تو لید و نوع تیپ سازه دارای انواع مختلفی به شرح ذیل می باشند.
تقسیم بندی بر اساس نوع تولید:
1-2- گلخانه های تولیدی سبزی و صیفی شامل محصولاتی نظیر خیار, گوجه فرنگی, توت فرنگی, فلفل, بادمجان, طالبی, سبزیجات برگی(ریحان- شاهی و........) می باشد.
2-2- گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد.

منبع: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 19:10 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه

توت فرنگی گیاهی علفی چند ساله , متعلق به خانواده گل سرخیان و بومی جنگلهای اروپاست که قونه وحشی آن دارایی گل و برگ های کوچک میباشد و از قرن چهاردهم به سبب خواص دارویی آن معرفی شده است .

رقم های موجود از تلاقی بین گونه های مختلف به دست آمده اند .

در صورت کاشت صحیح, اجرای مراقبت  های لازم و انتخاب رقم های مناسب میتوان تا بیست تن در هکتار محصول برداشت کرد . نشاء را باید از موسسات مورد اطمینان تهیه و دقت نمونه که آلوده به بیماری های گیاهی به ویژه بیماری های ویروسی نباشد .

موقعیت و آب و هوا :

به علت زود بار ور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سر مایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند.

زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .

این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد مخصوصا در دوره  رسیدن میوه , در غیر این صورت میوه ها کوچک باقی میمانند .

 

منابع مورد استفاده :

 

1-     تفضیلی عنایت اله 1372, کشت توت فرنگی , مرکز نشر دانشگاه شیراز

 

2-     حکیمی جمشید 1370, پرورش توت فرنگی

 

3-     سر سیفی محمد1378,  پرورش توت فرنگی , انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 19:3 ] [ نگار رحم خدا ]

گوجه فرنگی (Lycopersium  esculantium) یکی از سیزیهای مهم است که به لحاظ داشتن ویتامین A , C  و مواد غذایی نقش مهمی در سلامتی جامعه ایفا می نماید . گوجه فرنگی در شرایط اقلیمی بسیار متفاوت از بوشهر گرفته تا مرند آذربایجانشرقی و در تمام استانهای کشور در سطح وسیعی کشت می شود . این سیزی مهم در مناطق جنوبی کشور نظیر استانهای هرمزگان و بوشهر که دارای هوای گرم هستند در زمستان در هوای آزاد محصول (نوبری) داده و در اواخر اردیبهشت ماه باردهی آن به اتمام می رسد .

این در حالی است که در استانهای سردسیر در همین مواقع نشاء های گوجه فرنگی از خزانه به مزارع انتقال داده شده و در طول تابستان محصول می دهد. در اکثر استانهای کشور با وجود اقلیم متفاوت , کشت مزرعه و پلاستیکی و گلخانه ای آن مرسوم است . میزان برداشت عناصر غذایی گوجه فرنگی با 90 تن عملکرد بیش از 260 کیلوگرم ازت (N ) , 100 کیلوگرم (P2O5) , 520کیلوگرم پتاسیم (K2O) , 40 کیلوگرم منیزیم , 60 کیلوگرم گوگرد و رقمی بیش از 100 کیلوگرم در هکتار کلسیم می باشد . ولی مقدار برداشت عناصر ریز معدنی درمقایسه با عناصر پر مصرف بسیار کم و ناچیز است

 

منابع مورد استفاده

 

1-       اداره کل آمار و اطلاعات

 

2-       ارشد کامران . بررسی و تعیین نیاز کودی (ازت و فسفر) دو رقم گوجه فرنگی

 

3-       خوشخوی, مرتضی و علی اکبر کامکارحقیقی , گوجه فرنگی از کشت تا برداشت  دانشگاه شیراز

 

4-       ملکوتی ,محمدجعفر و محمد مهدی طهرانی . نقش ریز مغذی ها در افزایش عملکرد  و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی

 

وبلاگ مهندسی کشاورزی 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 18:59 ] [ نگار رحم خدا ]
کشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتیو علمی براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست .

در اين نوع از كشاورزي از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها ، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی ، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک مي شود. این نظریه تاکید دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده های بیرونی استفاده ای نشود. و برایاین منظور احتیاج به سیستم های تطابق پذیری در هر منطقه داریم . این کار باعث استفاده از روشهای کشاورزی زیستی و مکانیکی و بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده صورت می گیرد.

محققان آمريكايي مي گويند ميوه ها و سبزيجات ارگانيك در مقايسه با انواعي كه به روش هاي رايج رشد داده مي شوند براي سلامت قلب بهترند.


به گزارش بي بي سي ، نتايج يك مطالعه 10 ساله با مقايسه گوجه فرنگي ارگانيك با محصول استاندارد نشان داه است سطوح فلاونوئيد ها كه نوعي آنتي اكسيدان هستند در فرآورده ارگانيك تقريبا دو برابر است.
فلاونوئيدها تركيباتي هستند كه فشار خون را كاهش مي دهند و لذا از خطر بيماري هاي قلبي و سكته مغزي نيز مي كاهند.

محققان مي گويند علت اين تفاوت به نتيروژن موجود در خاك مربوط مي شود.
محققان دانشگاه كاليفرنيا ميزان دو فلاونوئيد به نام هاي quercetin و kaempferol در گوجه فرنگي خشك اندازه گيري كرده و دريافتند بطور متوسط ميزان اين دو در نمونه هاي ارگانيك گوجه فرنگي به ترتيب 79 و 97 درصد بيشتراست.
سطوح متفاوت فلاونوئيدها در گوجه فرنگي احتمالا به عدم حضور كود در كشاورزي ارگانيك مربوط مي شود. اين تركيبات به صورت يك مكانيسم دفاعي تحريك شده در اثر كمبود ماده مغذي مانند كمبود نيتروژن در خاك توليد مي شوند.

نيتروژن غير آلي موجود در كودهاي رايج براحتي در دسترس گياه قرار مي گيرند و بنابراين كود دهي زياد احتمالا باعث كاهش سطوح فلاونوئيدها مي شود.

كشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتیو علمی براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست .

در اين نوع از كشاورزي از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها ، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی ، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک مي شود. این نظریه تاکید دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده های بیرونی استفاده ای نشود. و برایاین منظور احتیاج به سیستم های تطابق پذیری در هر منطقه داریم . این کار باعث استفاده از روشهای کشاورزی زیستی و مکانیکی و بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده صورت می گیرد.

مطالب موجود در مقاله :

کشاورزی ارگانیک چیست؟

تولیدات گواهی شده ارگانیک چه چیزهایی هستند؟

مزایای کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست

کشاورزی ارگانیک و تنوع زیستی(Biodiversity)

ده علت برای رفتن به سمت کشاورزی ارگانیک

غذاهاي ارگانيك براي قلب بهترند

 منبع :                      forum.p30world.com


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 18:56 ] [ نگار رحم خدا ]
در اواخر قرن نوزدهم با شناخت مواد غذایی پرمصرف و بعدها نیاز به مواد کم‌مصرف و فراهم نمودن شرایط تهویه مناسب در محلولهای غذایی بطور مصنوعی سیکل کامل تولید از مرحله سبز شدن تا مرحله باردهی و مرگ از نظر علمی در حوالی سالهای 1930 ـ 1920 امکان‌پذیر اعلام گردید. اصطلاح هیدروپونیک(Hydroponicum) اولین بار بوسیله Gericke پیشنهاد شد که او موفق گردیده بود در کالیفرنیا تولید نباتات را در معیار تجارتی بدون استفاده ازخاکاز رشد اولیه تا مرحله باردهی نشان دهد. این اصطلاح مجموعه‌ای است از یک لغت یونانی Hydro یعنی آب و کلمه لاتین Ponero یعنی جای دادن که بطور خلاصه مفهوم قرار گرفتن چیزی در آب از آن استنباط می‌گردد.

هنگامی که استفاده از روش آب کشت و تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک مطرح می‌شود این سوال ظاهرا بسیار ساده پیش می‌آید که وقتی میلیونها هکتار زمین مزروعی وجود دارد که قسمتی هم بدون استفاده مانده، وقتی خاک به عنوان منبع مواد غذایی گیاهان و محیط طبیعی رشد آنها به بشر ارزانی شده چرا به جای استفاده از آن به دنبال روش تولید بدون استفاده از خاک برویم؟ پاسخ این سوال در مواردی که جامعه مصرف کننده مثلا سبزیجات تازه به دلایل صنعتی ، تجارتی ، نظامی و غیره در منطقه بدون خاک مزروعی مستقر شده و یا دسترسی با آب ارزان قیمت نداشته و مسائل حمل و غیره مطرح باشد نسبتا آسان است.

کشت
 
کشت بدون خاک شامل انواعی از روشهای غیر متعارف کاشت گیاهان است . مانند کشت آبی و کشت در ماسه و کشت در سنگریزه و کشت هوایی و کشت داخل لوله و ....

کلمه هیدروپونیک برای اولین بار در آمریکا استفاده شد و مترادف با کشت بدون خاک است . ولی در آلمان و انگلیس کشت آب برای این روش نام گذاری می شود .

روش کشت گیاهان بدون خاک از سالها قبل در فلسطین اشغالی استفاده می شده است . در این منطقه به دلیل کمبود آب و خاک این روش جایگزین مناسبی برای زراعت روشهای متداول است .

 

منابع :

 

http://www.takestan.mihanblog.com

 

http://daneshnameh.roshd.ir

 

 

 


ادامه مطلب
[ سه شنبه 20 خرداد 1393 ] [ 18:28 ] [ نگار رحم خدا ]

نام گیاه

موارد مصرف

اسطو خدوس

آسم ، اسپاسم ریه ،تنگی نفس ، خلط آور

نعناع

اشتها آور ، مسکن دل درد ، ضذ نفخ ، محرک معده

زیره سیاه

کاهش وزن ، چربی سوز ، رفع اشتهای کاذب ،

شوید

پایین آورنده کلسترول خون، کنترل چربی خون

زنجبیل

تقویت جنسی ، افزایش اسپرم

شنبلیله

درمان قند خون ، تولید انسولین طبیعی

گزنه

رفع درد هنگام ادرار ، درمان پروستات

خواجه باشی

درمان بواسیر ،  رفع یبوست

بومادران

اسهال های حاد و معمولی ، ضذ تهوع و مسمومیت

میخک

آرام بخش مغز و اعصاب ، خواب آور ، ضد درد

زیره سبز

کاهش ورم معده ، هاضم ، از بین برنده ضخم معده

شاه اسپرم

درمان سوء هاضمه

مرزه کوهی

ضد انگل , دفع کرمک ها و قارچ های انگل های روده

کاسنی

تصفیه خون ، تنظیم کلسترول خون و گلبول های قرمز

ترخون

پایین آورنده فشار خون

دارچین

رماتیسم

آویشن

کمک به  درمان سرماخوردگی ، عفونت گلو

خارشتر

دفع سنگ های کلیه ، ضد عفونی مجاری ادرار

رازیانه

تنظیم عادت ماهانه ، اختلالات قبل از قاعدگی

رزماری

درمان درد مفاصل ، از بین برنده ورم مفاصل

برگ چنار

چاق کننده ، نیروزا ، افزایش وزن

اکالیپتوس

رفع علائم سینوزیت

پولک

رفع علائم سینوزیت

اسفناج

تقویت عمومی بدن ، کوبود آهن ، خون ساز

بهار نارنج

آرام بخش ، تقویت مغز و اعصاب

کاکوتی

رفع دل درد ، قولنج

بابونه

رفع علائم میگرن

شیرین بیان

زخم معده

گل رومی

رفع یبوست

شاتره

درمان آکنه های شدید ، رفع جوش های جوانی

بیدمشک

کم خونی

گل ختمی

ضد عفونی کننده ، ضد عفونی واژن، سوزش ادرار

 

منبع : شرکت گلفام تولید کننده عرقیات - اسانس  و عصاره های گیاهی

[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 18:22 ] [ نگار رحم خدا ]

 

در ادامه مطلب ..

ادامه مطلب
[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 18:14 ] [ نگار رحم خدا ]

 1.    پاموکل (ترکیه)

به زبان ترکی این نام یعنی: قلعه پنبه ای و به آسانی می توان فهمید که چرا چنین نامی به آن اطلاق شده است. همچنین این شگفتی طبیعی قسمتی از سایت شهر  هایراپولیس    Hierapolis (در سوریه) است و در طی قرنها این دو به دلیل نزدیکی یکی شده اند.

عکس های جالب در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 18:12 ] [ نگار رحم خدا ]

متن ترانه خلیج ایرانی

تیغیمو میبریم رعدیمو می غریم

فریادمون پشت کوهو تکون میده

از جارو جنجال دشمن نمی ترسیم

این خاک خیلی از این بازی ها دیده

خون عزیزامو دریاست ای دنیا
طوفان ترین دنیا باماست ای دنیا

سبزو سفید و سرخ آباد و آزاده

تا هست این پرچم بالاست ای دنیا

خلیج ایرانی آبی آزاده

یه ملت عاشق پشت تو وایستاده

برای داشتن تو دنیا اگه جمع شه

فک کن اجازه بدیم یک مو ازت کم شه

 

هر آدمی تو دنیا یه تیکه خاک مال اونه

عاشق آب و خاکشه خاک من ایرونه

کوچولو جلوتر نیا این گربه بی رقیبه

این گربه زخمش واسه تو زیادی عمیقه

ما دستامون تو دست همه شما دستاتون تو نفته

کوچولو شیطونی بسه دیگه انگاری یادتون رفته
این گربه خوابه ولی اگه بیدار شه می غـــره

شیطونی کنی یهو دیدی گوشتونو می بــــره

 

خلیج ایرانی آبی آزاده

یه ملت عاشق پشت تو وایستاده

برای داشتن تو دنیا اگه جمع شه

فک کن اجازه بدیم یک مو ازت کم شه

[ شنبه 16 خرداد 1393 ] [ 23:58 ] [ نگار رحم خدا ]

emam-www.iransit.com_08

 

[ چهار شنبه 14 خرداد 1393 ] [ 1:47 ] [ نگار رحم خدا ]

سلام عزیزم.نظریادت نره

[ چهار شنبه 14 خرداد 1393 ] [ 1:33 ] [ نگار رحم خدا ]

محصول گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت سالانه در ایران و جهان در درجه اول اهمیت قرار دارد . سطح زیر کشت گندم دیم در ایران بیش از 4 میلیون هکتار است که بیشترین سطح زیر کشت زمین های زراعی را شامل می شود . بنابراین استقلال غذایی و خود کفایی در تأمین مواد غذایی کشور مستلزم توجه زیاد به زراعت در زمین های دیم است .

تولید موفق محصوب در زراعت دیم با توجه به میزان رطوبت موجود و وضعیت آب و هوا و مصرف میزان مناسب کود های مورد نیاز امکان پذیر است پس از کمبود بارندگی و رطوبت ، مواد غذایی خاک مهم ترین عوامل موثر در کیفیت و کمیت محصولات زراعی دیم می باشد . مصرف متعادل کودهای شیمیایی باعث رشد مناسب محصول و حفظ ساختمان خاک واصلاح آن می شود . همچنین باعث رعایت مسایل کشاورزی پایدار گردیده و از اتلاف کودهای شیمیایی و ضرر و ریان اقتصادی جلوگیری می کند .

در جیره غذایی انسان ، گندم به اشکال مختلف مثل آرد ، نان ، ماکارانی و غیره مصرف می شود . متوسط عملکرد گندم دیم در کشور 890 کیلوگرم در هکتار است که بسیار پایین تر ار متوسط گندم دیم جهان می باشد در حالی که متوسط مصرف کودهای شیمیایی در ایران بیش از متوسط مصرف کود در کل جهان است .

منابع :

1- بهنگل ، ک. ج 1364 اصول و عملیات دیم کاری . محمد حسین راشد محصل و عضو کوچکی ( مترجمان


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 خرداد 1393 ] [ 1:29 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه :

 کشت بدون خاک شامل انواعی از روشهای غیر متعارف کاشت گیاهان است . مانند کشت آبی و کشت در ماسه و کشت در سنگریزه و کشت هوایی و کشت داخل لوله و ...

کلمه هیدروپونیک برای اولین بار در آمریکا استفاده شد و مترادف با کشت بدون خاک است . ولی در آلمان و انگلیس کشت آب برای این روش نام گذاری می شود .

روش کشت گیاهان بدون خاک از سالها قبل در فلسطین اشغالی استفاده می شده است . در این منطقه به دلیل کمبود آب و خاک این روش جایگزین مناسبی برای زراعت روشهای متداول است .

منابع :

http://www.takestan.mihanblog.com

http://daneshnameh.roshd.ir


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 خرداد 1393 ] [ 1:21 ] [ نگار رحم خدا ]

مقدمه

وقتی هوا گرم می شود وزن مخصوص آن کاهش می یابد و به طرف بالا می رود در نتیجه هوای گرم همیشه در بالاترین قسمت گلخانه جمع می شود . به همین جهت دریچه های سقفی بهترین وسیله برای خارج کردن سریع هوای گرم است . اگر در دیواره های گلخانه نیز به اندازه کافی دریچه وجود داشته باشد باز کردن دریچه های جانبی و سقفی با هم باعث می شود هوا ، از دریچه های جانبی وارد شد و از سقف خارج شود . بدین ترتیب جریان هوای کافی و مداوم در گلخانه برقرار می شود .

هنگامی که باد ملایم می وزد باید دریچه های سقفی را که در سمت مقابل جهت باد قرار دارد کاملا باز کرد . وزیدن باد از روی این دریچه ها نوعی مکش ایجاد می کند و هوای داخل گلخانه با سرعت بیشتری خارج می شود . در گلخانه های کوچک که عرض آنها بیش از ۶ متر نباشد دریچه های سقفی به تنهایی برای خنک کردن گلخانه کافی است ولی در گلخانه های بزرگ وجود دو ردیف دریچه سقفی ۱*۱ متر و دو ردیف دریچه های جانبی ضرورت دارد که ممکن است به صورت دستی وبرقی باز و بسته شود .

در گلخانه های پیشرفته ، این دریچه های به ترموستات وصل شده است و وقتی هوای گلخانه گرم می شود دریچه ها به طور اتوماتیک باز شده پس از خنک شدن هوا مجدد بسته می شود . تهویه گلخانه با هواکش برقی هم میسر است به شرط آن که ظرفیت هوا کش با فضای گلخانه تناسب داشته باشد . قاعده این است که هواکش بتواند در هر دقیقه یکبار تمام هوای گلخانه را خارج نماید .

منابع:

مجله اینترنتی کشاورزی و منابع طبیعی شمیز

http://s3.picofile.com/file/7404945799/21.gif


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 خرداد 1393 ] [ 1:5 ] [ نگار رحم خدا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه ی مخاطبین وب مزرعه ی سبز... حرفی ندارم جز آرزوی سرسبزی امیدهایتان... ویک دنیا سپاس به خاطر حضور سبزتان... دبیر انجمن کشاورزی
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 اسفند 1394 آذر 1394 آبان 1394 تير 1394 خرداد 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 دی 1391
امکانات وب